Keskiviikkona Suomeen saapuva voimakas lumimyrskyrintama saattaa tuoda uusia sähkökatkoja. Sähköyhtiöt vakuuttavat kuitenkin olevansa varautuneita.
– Seuraamme hyvin tarkasti säätilanteen kehittymistä. Olemme täydessä valmiudessa ottamaan myrskyn vastaan, viestintäpäällikkö Karoliina Lehmusvirta Fortumista kertoo.
Fortumilla on tälläkin hetkellä töissä normaalia enemmän eli yli 500 korjaajaa. Keskiviikon myrsky otetaan Lehmusvirran mukaan vastaan samoin, normaalia suuremmin resurssein.
– Olemme selvittäneet, että kaikki viankorjaukseen tarvittavat varaosat riittävät, jos uusikin myrsky vielä päälle puhaltaa. Korjausryhmät ovat käytettävissämme vielä, jos uusi myrsky tulee vielä päälle. Tietysti tällä hetkellä keskitytään Tapani-myrskyn vikojen korjaukseen, hän sanoo.
Myös puhelinpalvelua parannetaan
Lehmusvirran mukaan tulevan myrskyn vahinkoja on vaikea ennakoida etukäteen. Nyt odotetaan tarkempia ennusteita siitä, kuinka voimakas myrsky on.
– Seuraamme, miten tilanne kehittyy. Jos uusi myrsky sieltä kovaa puhaltaa, varmasti häiriöt sähkönjakelussa ovat mahdollisia.
Huonolla tuurilla juuri sähkön takaisin saaneilta voivatkin katketa keskiviikkona sähköt uudestaan.
– Se on mahdollista kyllä. Sitä ei kukaan tässä vaiheessa vielä tiedä, Lehmusvirta sanoo.
Fortum on kasvattanut myös puhelinasiakaspalvelunsa kapasiteettia sekä vahvistanut nettisivujaan kestämään isoa kävijämäärää paremmin. Tapaninpäivän seurauksena nettisivut olivat välillä nurin.
– On muistettava, että meille tuli lähes 600 000 yhtäaikaista yhteydenottoa Tapani-myrskyn aikana. Sellaisiin määriin me emme varmastikaan pysty vastaamaan, mutta kapasiteettia on kyllä edellisestä myrskystä nostettu.
– Toinen asia, mikä tehtiin heti myrskyn jälkeen oli se, että loimme kevyemmät verkkosivut, joiden kautta ihmiset pystyvät saamaan tietoa tilanteesta. Sinne lisättiin myös sähköinen vikailmoituslomake, Lehmusvirta kertoo.
Tekstiviestipalvelu on tulossa vasta myöhemmässä vaiheessa. Lehmusvirran mukaan se esitellään kevään aikana.
"Jatkamme samalla miehityksellä"
Myös Vattenfall kertoo varautuvansa sääennusteiden mukaisiin uusiin myrskytuuliin keskiviikkona.
– Meille se tarkoittaa sitä, että jatkamme työtä tästä eteenpäin ihan samalla miehityksellä. Sähköverkossa on väliaikaisia ratkaisuja, jotta sähköt on saatu takaisin päälle. Näin isojen myrskyjen jälkeen työtä piisaa paljon. Jos sieltä nyt sitten uusi myrsky tulee, olemme valmiina töissä, viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas kertoo.
Tapani- ja Hannu-myrskyissä sähkönsä menettäneille vakituisille asutuksille on tavoitteena saada sähköt vielä tänään. Vattenfallilla korjaustöissä on ollut yli 400 henkeä, joista maastossa yli 300 ihmistä.
– Jos tarve vaatii, niin ilman muuta jatketaan töitä keskiviikosta eteenpäinkin samalla miehityksellä, Kuusela-Opas sanoo.
Hänen mukaansa keskiviikon myrskyvahingot riippuvat täysin siitä, millaisiksi tuulet yltyvät ja missä tuuli puita kaataa.
– Tapaninpäivän ja sitä seuranneen Hannun päivän myrskyt ravistivat puustoa metsissä niin, että siellä on varmasti paljon sellaista puuta, joka on hyvin herkkää kaatumaan. Nyt seurataan todella tarkkaan säätiedon kehittymistä lähes tunti tunnilta ja toimitaan sen mukaan.
Tekstiviestipalvelulle uusia tilaajia
Kuusela-Opaksen mukaan puustoa raivataan Vattenfallin verkkoalueen vahinkopaikoilla edelleen koko ajan, joten raivaustyötä jatketaan joka tapauksessa. Muiden kuin sähköverkoille kaatuneiden ja uhkaavien puiden osalta metsään ei kuitenkaan voida etukäteen kajota.
Uusien vahinkojen korjausten kestoa on Kuusela-Opaksen mukaan mahdotonta ennakoida.
– Toimimme nyt siten, että hoidamme tämän savotan loppuun. Meillä on valmius aloittaa työt uudestaan, jos tilanne niin vaatii.
Hänen mukaansa aiempia vahinkoja on korjattu niin rivakasti kuin mahdollista.
– Sähköverkon vauriot ovat paikoin niin vakavia, että siellä on jouduttu rakentamaan aivan uutta sähköverkkoa, ei pelkästään tekemään pieniä korjauksia. Resursseja on kohdennettu sitä mukaa kuin niitä on vapautunut sinne, missä apua vielä tarvitaan.
Vattenfallilla useamman vuoden käytössä olleen tekstiviestipalvelun kautta lähetettiin Kuusela-Opaksen mukaan viime viikon aikana yli 250 000 tiedoteviestiä yli 57 000 asiakkaalle.
Myrskyn aikana tai sen jälkeen uusia käyttäjiä on rekisteröitynyt tekstiviestipalveluun jo yli 1 600. Myös Vattenfallin nettisivujen reaaliaikainen karttavikapalvelu on Kuusela-Opaksen mukaan toiminut moitteettomasti koko suurhäiriön ajan.
Tätäkö on luvassa taas keskiviikkona? – Tapani- ja Hannu-myrskyt lukuina
Jo viikko ilman sähköä – näin Rönbergin perhe selviytyy
Fortum keskittyy alkuviikosta pienjänniteverkon vikoihin
Fortumin vakiasiakkaille sähköt pian - mökkiasutus vie vielä aikaa
Tuhannet yhä ilman sähköä - Fortum lupaa lisää korjaajia
Lehti: Myrskytuhoja raivannut mies kuoli – Puu osui päähän
Äänestä: Onko sähkövikojen korjaus ja niistä tiedotus hoidettu riittävän hyvin?