Helsingin sataman toimintojen sijoittumista koskevassa visioinnissa nousi esille kolme vaihtoehtoa.
Helsingin sataman kehittäminen vaatisi kaupungilta päätöksiä tieliikenteen sujuvoittamiseksi ja mahdollisesti tunnelin rakentamista. Suunnitelmissa nousi esille kolme vaihtoehtoa.
Perusskenaariossa toiminta jatkuisi nykyisissä satamanosissa eli Eteläsatamassa, Katajanokalla, Länsisatamassa ja Vuosaaressa. Se olisi selvityksen mukaan taloudellisesti kannattavinta, mutta säilyttäisi keskustan liikenneongelmat ennallaan.
Toisessa visiossa keskustan Katajanokan ja Eteläsataman toiminta keskitettäisiin pääosin Länsisatamaan, minkä arvellaan laskevan matkustajamääriä lievästi, mutta toisaalta sujuvoittavan keskustan liikennettä. Ratkaisu edellyttäisi tunnelin rakentamista Jätkäsaaren ja Länsiväylän välille, jotta Jätkäsaaren alueen liikenteelliset ongelmat eivät kärjistyisi, kun Länsisataman käyttäjämäärät kasvaisivat entisestään.
Kolmannessa skenaariossa Vuosaaren satamaa laajennettaisiin matkustajaliikenteen satamaksi.
Vuosaaren kehittäminen vaatisi jätti-investoinnit
Kaupungin arvion mukaan toteuttamiskelpoisimpia ovat kaksi ensimmäistä skenaariota. Haasteellisimmaksi selvityksessä nousi Vuosaari-skenaario, jossa Tallinnan liikenne keskitettäisiin Vuosaareen.
Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, että skenaario ei ole mahdollinen ilman merkittäviä investointeja.
Yksi esimerkki skenaarion aiheuttamista investoinneista olisi metroradan jatkaminen Vuosaaren satamaan. Toisaalta selvityksessä huomioidaan, että matkustajasatama ei yksinään riittäisi uuden metroaseman tavoitteellisen käyttäjämäärän saavuttamiseksi ja metroradan laajentaminen muuttaisi merkittävästi alueen maisemaa.
Lisäksi skenaario edellyttäisi myös satama-alueen laajentamista herkän Natura-alueen vaikutuspiirissä. Myös laivaliikenteen päästöt lisääntyisivät pidentyneen reitin myötä.
Suunnitelmat tehtiin pormestari Jan Vapaavuoren pyynnöstä.