Vakavia puutteita suomalaisen sataman toiminnassa – syöpää aiheuttavia aineita käsitellään vaarallisesti, pöly levinnyt asutusalueelle

Porin Mäntyluodon satamassa käsitellään vaarallisia aineita, kuten nikkeli- tai kuparirikastetta, joiden epäasianmukainen käsittely voi aiheuttaa merkittäviä terveys- ja ympäristöriskejä.

MTV Uutisten haastattelemat satama-alueella työskennellyt henkilö ja Mäntyluodon asukasyhdistyksen edustaja syyttävät satamaa vakavista laiminlyönneistä ja terveysriskien vähättelystä. 

Aluehallintoviraston tarkastusraportit vahvistavat puutteet sataman toiminnassa.

Porin Mäntyluodon satama on ollut Lounais-Suomen aluehallintoviraston syynissä työsuojelutarkastusten yhteydessä. Viidessä eri tarkastuksessa huhti- ja toukokuussa 2024 havaittiin merkittäviä puutteita kemiallisten riskien arvioinnissa ja syöpävaarallisten aineiden käsittelyssä.

Pori Mäntyluoto 5
Syöpävaarallinen rikaste pöllyää lastia purettaessa.

Tarkastusten välillä havaittiin joitakin parannuksia, mutta ne eivät olleet riittäviä kaikkien puutteiden korjaamiseksi. 

Sataman alueella työskennellyt henkilö kuvailee toimintaa satamassa "täysin välinpitämättömäksi". Aluehallintovirasto vaatii, että työntekijöiden altistuminen syöpäsairauden vaaraa aiheuttavalle tekijälle on estettävä.

Mäntyluodon sataman alueella on useita eri toimijoita, kuten Porin Satama Oy ja Olmar Oy. Satamaan toimitettavat kemikaalit tai rikasteet puolestaan omistaa Boliden Harjavalta Oy. Aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuksia kaikkiin edellä mainittuihin yrityksiin.

Satama-alueella työskennellyt henkilö esiintyy tässä jutussa nimettömänä asian arkaluonteisuuden takia. Henkilöllisyys on kuitenkin MTV Uutisten tiedossa.

Laiminlyöntejä monilla eri osa-alueilla

Haastattelussa sataman työntekijä kuvailee, kuinka satamassa käsiteltävät kemikaalit ovat "äärimmäisen vaarallisia", sisältäen raskasmetalleja, arseenia ja muita esimerkiksi syöpää aiheuttavia aineita. 

Työntekijä kertoo, että sataman toiminnassa ei ole noudatettu riittäviä turvallisuuskäytäntöjä.

– Se on niin välinpitämätöntä se touhu siellä, että... työntekijä huokaa.

Hän kertoi MTV Uutisten haastattelussa useita esimerkkejä toiminnasta, jotka eivät hänen mukaansa kestä päivänvaloa. 

– Kun kuormaajan kanssa kipataan kauhallinen rikastetta junavaunuun, näkyvyys on kaksi metriä pölyn takia, hän kuvailee.

– Eihän siellä mitään imuautoja ikinä käynyt, joskus harjakoneen kanssa siivottiin ilta-aikaan, ettei kukaan näe sitä pöllyämistä.

Pori Mäntyluoto 2
Rikastetta lumen seassa talvella.

MTV Uutisten haastattelema työntekijä kertoo aiemmin työskennelleensä myös muilla satama-alueilla, jossa ei ole nähnyt vastaavaa välinpitämätöntä toimintaa. Lain vaatimus on, että kemiallisia aineita tulisi ensisijaisesti käsitellä suljetussa järjestelmässä. Tämä ei kuitenkaan Mäntyluodon satamassa toteudu.

Myös aluehallintoviraston tarkastaja kiinnitti huomiota siihen, että rikastetta oli silminnähden satama-alueella maassa esimerkiksi laiturialueella ja ajoneuvojen kulkureiteillä. Artikkelin alussa olevalta videolta voit katsoa satama-alueen työntekijän kuvaamaa materiaalia, jossa vaarallista ainetta pöllyää satamassa.

Ongelmista siis ollaan tietoisia, kuten aluehallintoviraston tarkastusraportit osoittavat, mutta satama-alueella työskennelleen mukaan ongelmiin ei silti suhtauduta vakavasti. Hänen mukaansa vaarallisia aineita kulkeutuu jatkuvasti mereen ja muuhun ympäristöön esimerkiksi tuulen mukana.

–  Kerran näin tapauksen, että materiaalikoneella otettiin kauhallinen merestä vettä ja paiskattiin se kauhallinen laiturille, että saatiin ferrosulfaatti pois.

– Epäilen, että koneiden pesupaikalta menee pesuvedet mereen ja sadevesiviemärit huuhtoo rikastetta mereen, hän lisää.

Hän kertoo, että myös sade huuhtoo vaarallisia aineita mereen ja että sataman siivous ei ole riittävää. Tähän kiinnitti huomiota myös aluehallintovirasto tarkastuksessaan.

Puutteita siivouksessa havaittiin huhtikuussa 2024 tehdyssä tarkastuksessa. Seuraavassa tarkastuksessa toukokuussa aluehallintovirasto havaitsi pientä parannusta, mutta siinä oli edelleen puutteita.

Lisäksi Olmar Oy sai moitteita sitä, ettei työpaikalla ollut esillä lain vaatimia kemikaaliluetteloa eikä työterveyshuollon työpaikkaselvitystä, jonka pitäisi olla työntekijöiden nähtävillä.

Hengityssuojaimien huollossa altistuu vaarallisille aineille

Työntekijän mukaan hengityssuojainten ja muiden suojavarusteiden käyttö on satamassa puutteellista. Hän kertoo, että rikasteen kanssa työskentelevien tulisi käyttää ainakin kumisaappaita, hengittämätöntä ja hupullista suojapukua sekä raitisilmamaskia. 

Esimerkiksi raitisilmamaskit ovat yhteiskäytössä, ja ”jotkut käyttävät niitä, miten käyttävät”. 

– Porukka nostaa välillä sen maskin ylös, vaikka rikaste pöllyää ja polttelee tupakkia.

Työntekijän mukaan monet pitävät yllään tavallisia työvaatteita suojapuvun sijaan. Hän sanoo myös, että työntekijät liikkuvat rikasteiden peittämissä puvuissa muualla satama-alueella, mikä myös levittää vaarallista kemikaalia ympäriinsä esimerkiksi henkilökunnan taukotiloihin. 

Aluehallintoviraston tarkastuskäynnillä havaittiin, että rikastelaivan purussa mukana ollut työntekijä ei käyttänyt työhön määrättyä raikasilmanaamaria. Lisäksi hengityssuojainten huolto tehtiin työpisteellä, jossa ei ollut järjestetty pölyn hallintaa tai poistoa. Suojaimia huoltava henkilö altistuu syöpävaaralliselle pölylle suojaimia huoltaessaan.

Aluehallintoviraston raportin mukaan työnantajan on varmistettava, että syöpävaaralliselle pölylle altistuminen vähennetään niin alhaiseksi kuin teknisesti mahdollista. 

Pori Mäntyluoto1
Satama-alueella työskennelleen henkilön mukaan työajoneuvot ovat rikasteen peitossa sekä sisältä että ulkoa.

Myös ajoneuvot ovat täysin vaarallisen aineen peitossa ja niitä esimerkiksi tankataan eri osassa satamaa kuin missä kuormaa puretaan.

– Esimerkiksi työkoneet ja -autot haisevat ihan rikasteelta, ihan kamalia sisältä. Kun ottaa ratista kiinni, niin kädet tulee mustaksi, vaikka olisi juuri pessyt ne. Jotkut myös ajavat työkoneilla tauoille, vaikka se on kiellettyä, hän kuvailee.

– Joskus työautot ovat olleet täysin mustan rikasteen peitossa työpäivän jälleen.

Epäselvyyksiä ASA-rekisteristä

ASA-rekisteri on syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien rekisteri, johon myös satamassa operoivien yritysten tulisi ilmoittaa työntekijöitään. Laki velvoittaa työnantajia ilmoittamaan luettelon aineille altistuneista työntekijöistä.

Satama-alueella työskennellyt työntekijä epäilee, että työnantaja ei ollut tehnyt asianmukaisia ilmoituksia ASA-rekisteriin. 

– Ei ne sitäkään ole tehneet, työntekijä sanoo turhautuneena.

Pori Mäntyluoto 7
Rikastetta satama-alueella. Alueella työskennellyt epäilee, että ennen tarkastuksia siivotaan normaalia paremmin.

Aluehallintoviraston raporteista ei käy ilmi, milloin satama-alueen yritykset ovat tehneet ilmoitukset ASA-rekisteriin. Tätä ei myöskään kerrottu MTV Uutisille rekisteriä ylläpitävältä Työterveyslaitokselta. 

Huhtikuussa 2024 tehdyn tarkastuksen raportissa mainitaan ASA-ilmoitus "muissa käsiteltävissä asioissa", mikä tarkoittaa tarkastuksen tehneen ylitarkastaja Tuija Vähänen-Koivuluoma mukaan sitä, että asia oli kunnossa hänen tarkastuskäynnillään. 

Aiemmissa raporteissa rekisteriä ei kuitenkaan mainita, eikä Vähänen-Koivuluomakaan osannut ottaa kantaa siihen, milloin satama-alueen yritykset ovat tehneet ASA-ilmoituksen.

Ongelmat jatkuneet jo vuosikymmeniä

Mäntyluodon asukasyhdistyksen Tapio Hacklin kertoo, että Mäntyluodon asukkaat ovat kärsineet pölyämisongelmasta jo 30 vuotta. 

Hacklinin mukaan pöly kulkeutuu asuinalueelle, kun tuuli puhaltaa tietystä suunnasta. Hän kertoo parkkeeratun veneensä olleen mustan pölyn peitossa, jonka hän epäilee olevan peräisin satamasta. 

– Satamajohtaja väitti minulle, ettei pöly lentäisi näin kauas, noin kilometrin päässä satama-alueesta asuva Hacklin kertoo.

Hänen mukaansa satamassa on ollut useita yrityksiä parantaa tilannetta, mutta tulokset ovat olleet vähäisiä. 

Satakunnan kansa on kertonut Mäntyluodon satamaan tehdystä 40 miljoonan euron investoinnista, jonka piti vähentää rikasteen pölyämistä. Hacklinin ja satama-alueella työskennelleen mukaan tätä varten rakennettu suppilo osittain vain pahensi tilannetta.

– Kun lasti pamautetaan siihen suppiloon, siitä tulee todella suurikokoinen musta pilvi, satama-alueella työskennellyt kuvaa.

Pori Mäntyluoto 3
Kuva rannasta satama-alueen edustalta. MTV:n haastattelema satama-alueella työskennellyt sanoo rikasteen valuvan mereen.

Huhtikuisen tarkastuksen tehnyt Lounais-Suomen aluehallintoviraston Vähänen-Koivuluoma sanoo MTV:lle, että tilanne Mäntyluodon satamassa on kohtuullinen. 

Hänen havaintonsa ovat osin ristiriitaiset satama-alueella työskennelleen sekä Hacklinin kanssa, sillä hän kuvailee tarkastuksiin osallistuneiden yritysten edustajien "suhtautuvan haasteeseen asiallisesti". Haasteella hän viittaa pölyämisongelmaan.

– Tilanne on parantunut vuosien varrella. Suunta on hyvä ja oikea, hän sanoo ja kertoo olevansa luottavainen sen suhteen, että satamassa saadaan vähennettyä pölyämistä entisestään.

Useita valituksia kaupungille

Mäntyluodon asukasyhdistys on tehnyt useita valituksia Porin kaupungille sataman toiminnasta vuosien varrrella. MTV Uutisten Ely-keskukselle tehneen tietopyynnön mukaan viimeisin valitus kirjattiin ilmoituksena ympäristöhaitasta ja se tehtiin huhtikuussa 2024. 

– Ongelmat ovat edelleen täällä ja nyt jopa paljon pahempana. Alueen asukkaat ovat nyt todella väsyneet tähän välinpitämättömyyteen ja ovat huolissaan terveydestään ja alueen yleissiisteydestä, asukasyhdistys kirjoittaa valituksessaan.

Asiaa on pitänyt esillä myös Puhtaan meren puolesta ry, joka on toistuvasti vaatinut kaupungin puuttumista Mäntyluodon sataman toimintaan.

Ely-keskus on tehnyt viimeisimmän tarkastuksen Porin Mäntyluodon satamaan toukokuussa 2024. Raportissa kerrotaan tarkastuksen taustaksi useat yhteydenotot pölyämisongelmista satamassa. Vaikka Ely-keskus kiinnitti huomiota rikasteen pölyämiseen, raportissa todetaan myös, ettei tarkastuksen perusteella havaittu puutteita rikasteiden käsittelyn osalta ja, että toiminta on ympäristöluvan mukaista.

Ely-keskus teki tarkastuksen satamaan myös elokuussa 2023. Tuolloin kyseessä oli puolestaan valvontaohjelman mukaisen ympäristöluvan määräaikaistarkastus.

Viime vuoden tarkastuksen raportissa kerrotaan hulevesien raskasmetallipitoisuuksien olleen korkeita. Erityisesti nikkelin ja kuparin pitoisuudet olivat koholla. Lisäksi monella näytepisteellä todettiin korkeita pitoisuuksia lyijyä, kadmiumia ja sinkkiä. Myös tuolloin Ely-keskus kiinnitti huomiota tuulisella säällä pölyävään rikasteeseen. 

Raportin lopuksi kuitenkin todetaan, että sataman toiminnassa ei havaita puutteita eikä edellytetä jatkotoimenpiteitä. 

Asukasyhdistys teetti oman testin talon julkisivusta löytyneestä pölystä

Hacklin sekä muut asukkaat ja Puhtaan meren puolesta ry ovat eri mieltä Ely-keskuksen tarkastusten riittävyydestä ja niiden tuloksista. Hacklin sanoo, että Ely-keskus vähättelee asukkaiden huolia ja väittää naapurustoon leviävän pölyn olevan katupölyä.

Tämän vuoksi asukasyhdistys päätti viedä näytteen naapurustoon levinneestä pölystä analysoitavaksi ulkopuoliselle yritykselle.

MTV Uutiset on nähnyt analyysin tulokset, jonka mukaan näytteestä löytyi muun muassa kuparia. Asukasyhdistys pyysi analyysistä kommentin kemian diplomi-insinööri Leif Ramm-Schmidtiltä, joka on erikoistunut muun muassa suurteollisuuden vaativaan jäteveden käsittelyyn. Myös MTV Uutiset tavoitti Ramm-Schmidtin.

– Tuloksista voi päätellä, että kupari on peräisin purettavasta lastista. Tavallisessa pölyssä ei ole tällaista määrää kuparia, Ramm-Schmidt kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.

Pori Mäntyluoto 4
Kuva satamaan kuljetetun rikastesäkin kyljestä.

Näyte oli asukasyhdistyksen mukaan liotettu veteen rakennuksen seinästä. Ramm-Schmidtin mukaan virallinen mittaus tulisi kuitenkin tehdä hengitysilmasta pölykeräimillä, jotta tulos olisi luotettavampi.

Se ei silti poista aineen aiheuttamia vaaroja.

– Totta kai se on terveydelle vaarallista. Yleisimpänä eri keuhkosyövät, hän toteaa.

Peitelläänkö ongelmia ennen tarkastuksia?

Sataman työntekijä ja Hacklin kertovat epäilevänsä, että sataman toiminnan ongelmia peitellään järjestelmällisesti. He arvelevat, että vaikka aluehallintovirasto on tarkastusraporteissaan kertonut puutteista, on tilanne todellisuudessa vielä huonompi kuin raportit antavat ymmärtää.

Työntekijä arvelee, että satamassa tehdään ylimääräisiä siivoustoimenpiteitä juuri ennen tarkastuksia ja toiminta keskeytetään, kun vierailijoita tai tarkastajia on tulossa. 

– Silloin kun lehdistö tai viranomaiset ovat tulossa, työnjohtaja ilmoittaa radiopuhelimella, että laivan purkaminen on lopetettava, koska pölyä on liikaa, hän kertoo. 

Tämä käytäntö on työntekijän mukaan ollut jatkuvaa, eikä tilanteeseen ole tullut muutosta. 

Hacklin puolestaan kertoo, että viranomaistarkastuksissa satama näyttää siistiltä ja hyvin hoidetulta, mutta todellisuus on toisenlainen. 

– Kaupungin rakentama purkujärjestelmä on puutteellinen, mutta sitä ei myönnetä. Sen sijaan väitetään, että kaikki on kunnossa, hän sanoo.

Työntekijä ja Hacklin yksimielisiä taustoista: "Rahan takia asioita ei korjata"

Haastateltavat arvioivat, että koko ongelman taustalla on raha ja välinpitämättömyys. Työntekijä arvioi, että sataman toiminnan parantaminen ja asianmukaisten turvallisuuskäytäntöjen noudattaminen olisi kallista, eikä siihen haluta panostaa. 

– Koko touhu on täysin välinpitämätöntä, ja raha on ainoa syy, miksi mitään ei tehdä. Kyseessä on miljardibisnes, hän toteaa.

Pori Mäntyluoto 6
Satama-alueella työskennelleen mukaan kaikki maassa näkyvä aine on syöpävaarallista rikastetta.

Sekä Hacklin että työntekijä epäilevät taustalla löytyvän toisten virheiden peittelyä ja vastuunpakoilua.

– Meille sanotaan, että valitukset ovat turhia, ja ongelmat eivät ole niin vakavia. Tämä on ollut tilanne jo 30 vuoden ajan, Hacklin sanoo.

Hacklin korostaa, että asukkaat vaativat konkreettisia toimia pölyämisen ja kemikaalien leviämisen estämiseksi.

– Me emme vaadi rangaistuksia, vaan parannuksia.

Pölyaminen vaikuttaa ihmisten arkeen

Satama-alueella työskennellyt työntekijä sanoo, että satamassa käsiteltävät vaaralliset aineet ovat aiheuttaneet huolta työntekijöiden terveydestä. 

Sataman toiminta on vaikuttanut alueen asukkaiden elämänlaatuun. Hacklin mainitsee, että pöly on pilannut esimerkiksi hedelmäpuut, eikä omenoita voi enää syödä. Asukkaat ovat joutuneet jatkuvasti huolehtimaan siitä, ettei pöly pääse sisätiloihin tai leviä ympäriinsä. 

– Tieto lisää tuskaa, ja olemme joutuneet elämään tämän ongelman kanssa vuosikymmeniä, Hacklin summaa.

– En ikinä söisi alueelta pyydettyä kalaa, satama-alueella työskennellyt toteaa.

Asukkaat vaativat kiireellisiä toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi tulevaisuudessa.

Vakavia puutteita suomalaissataman toiminnassa 1:00
Katso tästä vielä aihe tiivistetysti!

Muokattu 3.8.2024 klo 15.40:

  • Ingressiin muutettu nikkelikuparirikaste -termi erillisiksi, eli nikkeli- ja kuparirikastetta.

  • Täsmennetty satama-alueella työskennelleen sitaattia mereen lorisevasta pesuvedestä.

  • Muutettu sitaattia, jossa sanottiin, että haastateltavan oma auto olisi peittynyt rikasteeseen. Kyseessä oli työajoneuvo, ei haastateltavan oma auto.

  • Muokattu lausetta: "Mäntyluodon asukkaat ovat kärsineet pölyämisongelmasta jo 30 vuotta". Poistettu lauseen loppuosa, jossa sanottiin "eli lähes koko sataman olemassa olon ajan".

Lue myös:

    Uusimmat