DirtFish-sivusto kertoo, että Tommi Mäkisen johtama Toyota-talli on lopettanut uuden GR Yaris WRC -auton kehitystyön. Autolla oli määrä kilpailla kaudella 2021.
Uutta GR Yarista ehdittiin testata vain pariin otteeseen helmi-maaliskuussa niin Suomessa kuin Espanjassa. Auton ratissa oli Toyotan testikuljettaja Juho Hänninen.
Kehitystyössä koettiin merkittävä takaisku huhtikuun alkupuolella, kun FIA asetti talleille toukokuun loppuun ulottuvan testikiellon. Monet odottivat, että uuden auton testit jatkuisivat kesäkuun alussa, mutta sillä ei ole ajettu testikiellon päättymisen jälkeen metriäkään.
Mäkinen kertoi MTV Urheilulle tämän viikon maanantaina, että Toyotan on määrä ajaa kehitystestiä ensi viikolla. Siitä, millä autolla näitä testejä ajetaan, Mäkinen ei puhunut mitään.
DirtFish puolestaan kysyi perjantaina Mäkiseltä lausuntoa uuden auton kohtalosta, mutta tallipäällikkö pysyi vaihtonaisena. Sivuston tietojen mukaan on odotettavaa, että talli jatkaa kilpailemista nykyisellä, vuonna 2017 käyttöön otetulla Yaris WRC:llä kauden 2021 loppuun.
Näitä tietoja tukee myös se, että kysyttäessä, mitä Puuppolassa tällä hetkellä tapahtuu, Mäkinen puhui MTV Urheilulle vain vuodesta 2022.
– Sääntöjä me odotellaan. Sitten lähdetään tekemään valmisteluja 2022 vuodelle. Olemme jo menolla ja olemme jo tehneetkin töitä aika paljon, mutta kunhan ne säännöt tulevat lopullisesti valmiiksi, sen jälkeen ollaan viisaampia.
– Tietysti kiire tulee siinä mielessä, että ne säännöt piti olla valmiina jo viime vuoden loppuun. Ne ovat nyt jo puoli vuotta myöhässä. Se tietysti antaa painetta valmisteluille, että siinä tulee kiire.
Rallin MM-sarjassa on määrä ottaa kaudella 2022 käyttöön merkittävä sääntöuudistus, joka heikentää autojen suorituskykyä ja jonka toivotaan alentavan hybridivoimaan siirtyvien autojen kustannuksia. Tuoreiden tietojen valossa Toyotan työmäärä on pienenemässä ratkaisevasti, sillä Puuppolassa tarvitsee rakentaa seuraavien puolentoista vuoden aikana kahden sijaan vain yksi uusi auto.
GR Yariksen hylkääminen on muiden tallien kannalta siinä mielessä hyvä uutinen, että autosta kerrottiin jo ensimmäisten testien perusteella pelottavia uutisia; se oli heti lähes samalla tasolla nykyisen Yariksen kanssa. Toisaalta muut tallit eivät varsinaisesti voi huokaista helpotuksestakaan, sillä nykyinen Yaris on ollut viime vuosina MM-sarjan nopein auto.
Yaris WRC:llä on voitettu kahden viime vuoden aikana yksi valmistajien ja yksi kuljettajien maailmanmestaruus. Kolmen tällä kaudella ajetun osakilpailun jälkeen Toyota-kuljettajat löytyvät kuljettajien MM-sarjasta sijoilta yksi, kaksi ja neljä. Valmistajissa Toyota on kärjessä.