Entinen rallipomo paalutti tiukkaa tekstiä FIAn päättäjille: lyö Tommi Mäkisen johtamalle Toyotalle kovan haasteen – "Nyt on aika repiä kaikki"

GettyImages-1199460753
Nykyiset WRC-autot ovat näyttäviä ja nopeita mutta tuhottoman kalliita.© Sjoerd van der Wal 2020
Julkaistu 06.05.2020 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rallin MM-sarjassa saatiin taannoin valmiiksi sääntömuutokset, joiden on määrä astua voimaan kaudella 2022. Monet lajin parissa toimivat ovat maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi sitä mieltä, että muutoksia olisi syytä tarkastella vielä uudelleen – ja äkkiä.

LUE MYÖS: Rallin MM-sarjan suunnitelmille lykkäystä – "Ei järkeä julkaista teoreettista kalenteria"

Vuodesta 2017 käytössä olleet WRC-autot ovat historian nopempia rallitykkejä. Raakaa tehoa ei ehkä ole yhtä paljon kuin vaikkapa 1980-luvun B-ryhmäläisissä, mutta nykyautot ovat jousituksen ja aerodynamiikan ansiosta etenkin mutkissa nopeampia kuin mitkään edeltäjänsä.

Vuonna 2022 historian nopeimmista autoista otetaan askel taaksepäin kohti nykyisiä R5-autoja, jotka perustuvat WRC-autoja tiukemmin maanteillä nähtäviin tuotantomalleihin – tosin tämä askel ei ole aivan niin iso kuin Hyundai ja M-Sport olisivat toivoneet.

Vaikka tekniikkaa karsitaan melko kovalla kädellä, MM-sarjan pääluokan autojen on määrä liikkua vastedeskin nykyisen Global Race Engine -moottorin (GRE) siivittämänä, aivan kuten Tommi Mäkisen johtama Toyota oli toivonut. Lisäksi sen rinnalle tulee erillinen sähkömoottori.

Hyundai ja M-Sport olisivat toivoneet tehottomampaa R5-myllyä ennen muuta taloudellisten syiden vuoksi: GRE-moottorin hinnaksi arvioidaan noin 150 000 euroa, R5-moottorin noin 30 000 euroa. Samaisten arvioiden mukaan R5-moottorista voisi saada 10 000 euron lisäsatsauksella irti noin 350 hevosvoimaa, kun GRE-moottoreissa potkua on 380 hevosvoiman edestä.

Toisaalta heikomman moottorin kestävyyteen liittyy kysymysmerkkejä, jotka todennäköisesti pienentäisivät sillä saavutettavaa kustannussäästöä merkittävästi.

– Moottoreita jouduttaisiin vaihtamaan niin paljon enemmän, että kokonaissäästö olisi kauden aikana 30 000 euroa. Tämä oli siis heidän (FIAn) laskelmiensa mukaan, Mäkinen lausui moottoriasiaa kommentoidessaan.

Moottorit eivät kuitenkaan ole ainoa asia, joka nostaa WRC-auton hintalappua R5-malliin verrattuna.

FIAn rallipomon Yves Mattonin arvion mukaan kaudella 2022 käyttöön otettavat autot maksavat noin 500 000 euroa. Se on toki huomattavasti vähemmän kuin nykyisten WRC-autojen miljoonan euron hintalappu mutta samaan aikaan tuntuvasti enemmän kuin R5-autoista Malcolm Wilsonin mukaan maksettava noin 200 000 euroa.

Yksinkertaisuuden ylistys

GettyImages-943316

George Donaldson (keskellä) toimi kaudella 2001 Mitsubishin tiimimanagerina ja työskenteli tuolloin Tommi Mäkisen ja Freddy Loixin kanssa. KUVA: Getty Images.

Pitkän työuran muun muassa Toyotan, Mitsubishin ja Subarun MM-rallitalleissa tehnyt George Donaldson paalutti asiaan liittyen tiukkaa tekstiä DirtFish-sivuston podcastissa.

Donaldsonin mukaan maailmalla vallitseva tilanne on muuttunut niin paljon ja niin nopeasti, etteivät tehdyt linjaukset ole enää lainkaan riittäviä rallin tulevaisuutta ajatellen – varsinkaan kun toiveissa on, että MM-sarjaa kiertäisi vielä joskus nykyistä useampi tehdastalli.

Viime viikkoina on saatu lukea ympäri maailmaa uutisia siitä, että eri autonvalmistajien myyntiluvut ovat romahtaneet. Rallin MM-sarja on autotehtaille loppujen lopuksi vain markkinointi- ja testaustyökalu, tosin hyvin kallis sellainen, ja tanssit tanssitaan niiden pillien mukaisesti; kun musiikki lakkaa, tanssit loppuvat.

– Miksi emme hankkiudu eroon ideasta puolen miljoonan punnan ralliautosta? Siirrytään R5-autoihin. Okei, lisätään hieman tehoa. Kaikilla muilla paitsi Toyotalla on sellainen auto jo valmiina, mutta rehellisesti sanottuna: he rakensivat WRC-auton yhdeksässä kuukaudessa, joten he voivat tehdä R5-auton seitsemässä, Dondaldson heittää haastetta Puuppolan suuntaan.

LUE MYÖS: Rallilegenda aikoo seurata ystävänsä Tommi Mäkisen jalanjäljissä – junailee kulisseissa kovaa paukkua: "Jos Tommi voi tehdä sen, minäkin voin"

Mäkinen on todennut, että Toyotalla pohditaan kyllä R5-auton rakentamista, mutta asiaan liittyen on vielä hyvin vähän konkretiaa.

– Tehdään maailmasta yksinkertaisempi ja halvempi. R5-auto, joka tuottaa lähes 400 hevosvoimaa on ihan yhtä mahtava kuin nykyinen WRC-auto. Ei ehkä yhtä nopea, mutta sillä ei ole mitään väliä. Hankkiutukaa eroon aerodynamiikkapaketeista ja pitäkää autot hyvin, hyvin yksinkertaisina, Donaldson jatkaa.

– Nyt on aika tehdä asioista yksinkertaisia ja saada kustannukset alas, repiä kaikki olemassa oleva ja aloittaa alusta. R5 on ollut mitä upein toimintamalli, ja sitä kautta meillä voisi olla 30 autoa kilpailemassa Sébastien Ogieria ja Ott Tänakia vastaan.

"R5 on oikea suunta"

DirtFishin toimittaja David Evans kertoo saaneensa Donaldsonin kommenteista valtavasti palautetta rallin huoltoaluella työskenteleviltä ihmisiltä. He kaikki ovat Donaldsonin kanssa samaa mieltä.

– Pyydämme, että FIA harkitsisi asioita uudelleen. Kaikkea. Autonvalmistajilla ei ole varaa tähän. Tarvitsemme FIAlta nopeaa ja päättäväistä toimintaa. Kauden 2022 autoon liittyvät asiat on keskeytettävä ja palattava perusasioihin. R5 on oikea suunta. Jos haluamme pelastaa lajin ja MM-sarjan, meidän täytyy mennä siihen suuntaan, eräs nimettömänä pysytellyt henkilö kommentoi.

R5-autojen houkuttelevuudesta on lyöty tiskiin myös jokseenkin kiistattomia numerotodisteita. R5-autot ovat niitä valmistaville tahoille kullanarvoinen bisnes.

Esimerkiksi Wilson on kertonut M-Sportin myyneen aiemmin 8–14 WRC-autoa vuodessa, mutta nykyisiä WRC-autoja on mennyt kolmessa vuodessa kaupaksi vain viisi. Vastaavasti vuonna 2013 esiteltyä Ford Fiesta R5:tä on myyty maailmanlaajuisesti lähes 300, ja viime kesänä M-Sport esitteli autosta jo uuden kehitysversion.

Skoda taas on myynyt huhtikuun 2015 jälkeen noin 280 Fabia R5 -autoa. Viime kesänä aloitettiin sen kehitysversion toimitukset, ja syyskuussa Skoda sai rikki 300:n myydyn R5-auton rajapyykin.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli