Volkswagen kävi johdossa vuoden puolivälissä, mutta japanilaisvalmistaja onnistui säilyttämään paikkansa maailman suurimpana autovalmistajana neljäntenä vuonna peräkkäin.
Toyota oli myös ainoa, joka ylsi 10 miljoonaan toimitettuun autoon. Yhteensä japanilaisvalmistaja myi viime vuonna 10 150 000 autoa.
Volkswagen oli kärjessä vuoden puolivälissä, mutta päästöskandaali näkyi loppuvuoden myynnissä. Volkswagenin koko vuoden saldo oli 9,9 miljoonaa myytyä autoa.
Kolmanneksi suurin valmistaja oli GM, joka jäi vain hieman Volkswagenista, myyden 9,8 miljoonaa autoa.
Japanilaisen analytiikkayrityksen mukaan Toyotaa tuskin uhkaa kukaan seuraavien parin vuoden aikana. Eron uskotaan päinvastoin kasvavan, sillä esimerkiksi Volkswagenilla kestänee päästöhuijausskandaalin selvittelyssä.
Saavuttaakseen viidennen ykköspaikan putkeen, Toyotalla harkitaan kasvaviin markkina-alueisiin panostamista. Toyota saattaa ostaa loputkin Daihatsusta, jonka se omistaa tällä hetkellä 51 prosenttisesti. Daihatsu on Japanissa, Indonesiassa ja Malesiassa suosittujen miniautojen johtava valmistaja.
Toyotalta odotetaan myös päivitettyä versiota suositusta, mutta hieman vanhentuneesta kompaktista Prius-hybridistään.
Volkswagenin takaisinkutsujen on määrä alkaa Euroopassa vielä tämän kuun aikana. Saksalaisvalmistaja ei kuitenkaan ole päässyt yhteisymmärrykseen Yhdysvaltain viranomaisten kanssa, eikä rapakontakaisen korjauskampanjan alkamisesta ole tietoa.
Lähde: Bloomberg