Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se edes tule Amerikasta

aop autokauppa 1992 toyota usa mielenosoitus protesti
Autoalan työntekijät osoittivat mieltään paikallisen Toyota-liikkeen pihalla Michiganissa vuonna 1992 vastustaen japanilaisia autoja.All Over Press
Julkaistu 09.01.2022 13:54

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Japanilainen Toyota on noussut General Motorsin ohi Yhdysvaltojen myydyimmäksi automerkiksi.

Periamerikkalainen autovalmistaja General Motors on joutunut luopumaan 90 vuotta kestäneestä valta-asemastaan Yhdysvaltain automarkkinassa.

Vallankaappauksen tehnyt Toyota myi vuonna 2021 amerikkalaisille asiakkailleen 2,3 miljoona uutta autoa. Japanilaisvalmistajan autoja ajettiin kauppalattioilta 10 prosenttia edellisvuotta enemmän, yleisradioyhtiö BBC uutisoi.

GM:n myynti vajosi viime vuonna 13 prosentilla. Toyotan takapeiliin jäänyt yhtiö myi vuonna 2021 noin 2,2 miljoonaa ajoneuvoa. Vuonna 2020 vastaava lukema oli 2,5 miljoonaa.

Lue myös: Mikä ihmeen katumaasturikiima? Tämä auto on ollut USA:n myydyin jo lähes 40 vuotta putkeen

Ykkösenä vuodesta 1931 lähtien

Yhtiö kärsi koko autoteollisuuden tavoin vaikeista puolijohdekomponentteihin liittyvistä toimitusongelmista. GM:n tuotevalikoimiin kuuluvat muun muassa Chevrolet, Buick ja Cadillac.

Ennen historiallista vallanvaihdosta GM oli yhtäjaksoisesti säilyttänyt johtavan markkina-asemansa vuodesta 1931 lähtien. Detroitissa majaa pitävä autojätti vannoi palaavansa ykkösruutuun.

– Toyotan housuissa en ehkä vielä ryysisi tatuoimaan käsivarteeni numero ykköstä, GM:n edustaja Jim Cain totesi.

1:55img

KATSO MYÖS: Yhdysvaltojen myydyin auto, Toyota Camry, teki paluun Suomeen vuonna 2019, kun se korvasi Avensiksen japanilaisvalmistajan mallistossa.

Puolijohdepula jatkuu

Alaa seuraavat asiantuntijat arvelevat Yhdysvaltain automarkkinan kasvaneen kaikesta huolimatta noin kahdella prosentilla vuodesta 2020. Tuolloin autokauppa kärsi maailmaa ravistelleesta koronapandemiasta, joka tosin ei vieläkään ole hellittänyt.

Pandemiaa edeltäneeseen aikaan verrattuna autokauppa käy edelleen vajailla kierroksilla. Alihankintaketjuissa ilmenneiden ongelmien ohella kauppaa hidastavat ajoneuvojen kohoavat hinnat.

– Puute puolijohteista on pääasiallinen syy hidastuneille autotoimituksille, GM:n talousjohtaja Elaine Buckberg totesi vuotta 2022 luotaavassa katsauksessaan.

Avolavat ja SUV-mallit GM:n pelastus

GM:n liiketulosta kannattelivat hyvin tuottavat avolavat ja SUV-malliset ajoneuvot.

Toyota puolestaan kykeni valtaamaan alaa monipuolisella tuotevalikoimallaan. Yhtiön valmistama Camry on pitkään ollut Yhdysvaltain myydyin henkilöauto. Toyota RAV4 taas on pitänyt viiden vuoden ajan myydyimmän katumaasturin valtikkaa.

Perinteiset amerikkalaiset autonvalmistajat ovat ajan myötä joutuneet luovuttamaan yhä enemmän jalansijaa ulkomaalaisille autonvalmistajille. Aikanaan kolmen suurta, GM, Ford ja Chrysler, hallitsivat noin 90 prosenttisesti amerikkalaista automarkkinaa.

Vielä 2008 niiden osuus kokonaismarkkinasta oli noin puolet, mutta sen jälkeen niiden ote on lipsunut.

Lue myös: Nämä kuvat näyttävät, miten valtavan suuriksi amerikkalaisten rakastamat statussymbolit eli järeät avolava-autot ovat turvonneet kuin huomaamatta

Tuoreimmat aiheesta

Autot