Jääkiekon SM-liiga kertoi tiistaina käynnistävänsä ympäristöohjelman, jotta ulkojäät säilyisivät myös seuraaville sukupolville. Otteluohjelmaan halutaan vähemmän matkapäiviä, ja myös katsojia kannustetaan joukkoliikenten käyttämiseen.
SM-liigan tiistaina julkaiseman ympäristöohjelman tarkoituksena on pienentää sarjan hiilijalanjälkeä. Ohjelmaan osallistuvat niin SM-liiga kuin seuratkin.
Hanke näkyy konkreettisesti otteluohjelmissa, sillä joukkueiden matkapäiviä ja -reittejä halutaan muokata järkevämmiksi. Matkustamista minimoidaan. Myös tuomarit pestataan jatkossa mahdollisimman läheltä ottelupaikkakuntaa, ja kimppakyytejä lisätään.
Tarkoituksena on vähentää jääkiekon tuomaa ympäristörasitusta lisäämällä myös energiatehokkuutta ja kierrättämällä jätteitä.
Ohjelman perusteena on viime vuonna Lotta Hepo-ojan LUT-yliopistossa tekemä ja Liigan teettämä diplomityö. Sen mukaan koko Liigan toiminnan hiilijalanjälki on 6521,5 hiilidioksiditonnia vuodessa. Se vastaa noin 640 suomalaisen hiilijalanjälkeä.
Jokaisen ottelun hiilijalanjälki vastaa yhtä ihmistä vuodessa.
– Voimme vaikuttaa vain osaan kaikista toiminnoista ja päästöistä, mutta on meidän vastuulla pitää huolta siitä, että myös tulevaisuuden sakukoivut ja patriklaineet voivat pelata ulkojäillä, SM-liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi pohtii tiedotteessa.
Hiilineutraali Pelicans, esimerkkikaupunkina Mikkeli
Liigan esimerkkikaupunki on Mikkeli, jossa pelattii kotimaisen sarjan ensimmäinen hiilineutraali ottelu kaudella 2016-2017. Jukureiden kausikorttilaiset pääsevät kotipeleihin ilmaiseksi bussilla.
Joukkoliikennettä suositaan myös Helsingin IFK:n otteluissa, joissa Bättre Folk-kanta-asiakkaat voivat saada pelipäivinä Helsingin sisäisen julkisen liikenteen lipun. Lappeenrannassa SaiPa käyttää kaasuautoja, Oulun Kärpät puolestaan tekee pelimatkoja mahdollisuuksien mukaan ja lentämisen sijaan junalla.
Lahdessa Pelicans pyrkii ensimmäiseksi hiilineutraaliksi jääkiekkojoukkueeksi. Kuopiossa kenttävalot on vaihdettu ledeiksi, ja jäähallin sähköstä vähintään 80 prosenttia tulee uusiutuvista energialähteistä.
– Yhdysvalloissa NHL-jääkiekossa ja NBA-koripallossa on rakennettu jo vuosien ajan omia ympäristövastuuohjelmia. Suomessa osa seuroista tekee hyvää itsenäistä työtä myös ympäristöasioissa, joten eiköhän meidänkin ole korkea aika kääriä hihat ja ottaa laajemmin vastuuta tekemisistä koko Liigan tasolla, Kallioniemi sanoo.
Katsojien matkustaminen saastuttaa eniten
Liigan hiilijalanjäljen suurin yksittäinen syy on katsojien matkustaminen peliin ja takaisin. Liigan mukaan keskimäärin noin 40 prosenttia matkoista tehdään yksin omalla autolla.
– Kun mukaan otetaan koko Liiga-toiminta, niin kaikkinensa yli 70 prosenttia koko lajin hiilijalanjäljestä tulee liikkumisesta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että niin joukkueiden kuin yleisönkin liikkumisratkaisuihin tulisi löytää ympäristöystävällisimpiä malleja.
– Haluamme konkreettisilla toimilla osoittaa, että pieniltäkin tuntuvilla valinnoilla kuten kimppakyydeillä, sähkön kulutuksella ja matkustusmuodolla on merkitystä. Selvitämme myös päästöjen hyvitysmalleja yhdessä Suomen Luonnonsuojeluliiton Hiilipörssin kanssa, Liigan Kallioniemi päättää.