SM-liigajätti Kärpät päätyi kohujen keskelle – yhteistyökumppani Kärkkäinen ylitti rajan: "Viimeisen ulostulon kanssa ei oikein voinut elää"

5:24img
Videolla kuvaa Kärppien edellisestä SM-liigaottelusta.
Julkaistu 02.12.2021 07:30(Päivitetty 02.12.2021 08:27)
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

SM-liigan menestysseura Oulun Kärpät on pyörinyt syksyn aikana otsikoissa myös kaukalon ulkopuolisten tekijöiden takia. Isoimmat kohut ovat syntyneet Kärkkäisestä ja Uroksesta, jotka ovat olleet Kärppien näkyviä yhteistyökumppaneita. Sen lisäksi jo pitkään jatkunut koronatilanne on laittanut Kärppien toimiston tiukoille.

Kärpät on ollut Juha Junnon ajoista lähtien todellinen yhteistyökumppanien kollektiivinen keskittymä.

– Kun mukaan lasketaan tievarsitaulut, meillä on noin tuhat yritystä, joiden kanssa olemme tekemisissä vuositasolla, Kärppien nykyinen toimitusjohtaja Tommi Virkkunen laskeskelee.

LUE MYÖS: SM-liigan maalitykiltä kovaa kritiikkiä Jussi Tapolalle – oudot käänteet seurasivat toisiaan Tapparan kriisikaudella

Loputon yrityskumppanien nimilista on heijastunut Kärppien pelipaitaan. Siinä näkyvästi esillä on ollut Ylivieskasta kotoisin oleva tavarataloketju Kärkkäinen.

Sen toiminta aiheutti myös Kärpille kohun.

Taustalla olivat Kärkkäisen perustajan ja toimitusjohtajan Juha Kärkkäisen erittäin kärkkäät kommentit. Kärkkäinen muun muassa nimitteli tasavallan presidenttiä Sauli Niinistöä kirjoituksessaan "Nwo:n kätyriksi" (New world order -salaliittoteoria). Kärkkäinen myös totesi, että "koko holokausti on tarinaa".

Sen lisäksi hän on puhunut avoimesti rokotevastaisuudestaan.

– Ehkä itsekin ajattelin, että tietty raja meni yli viimeisissä kommenteissa, mitkä liittyivät tasavallan presidenttiin. Halusimme kuulla siinä vaiheessa yrityksen kannan, Kärppien toimitusjohtaja Virkkunen sanoo kohusta MTV Urheilulle.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

1.04037105

Kärkkäinen on näkyvästi esillä Kärppien paidoissa.

Juha Kärkkäinen julkaisi tiedotteen, jossa hän pahoitteli puheitaan. Kärkkäinen totesi, ettei hän aio enää tehdä poliittisia kannanottoja.

LISÄÄ: Juha Kärkkäinen pyytää anteeksi Sauli Niinistöltä salaliittopuheitaan – "Lopetan poliittisten kannanottojen julkaisun"

– Viimeisen ulostulon kanssa ei oikein voinut elää ja pyysimme vastauksen. Saimme sen. Jos tuo olisi jatkunut, niin sitten olisi pitänyt tehdä omia toimenpiteitä, Virkkunen sanoo.

Virkkusen mukaan Kärkkäinen ei tehnyt juridisesti mitään väärää. Hän painottaa, että kuohuttavissa tapauksissa yritysten pitää itse tuoda kantansa esille.

Uroksessa ei mitään yllättävää

Toinen puhutteleva tapaus liittyi teknologiayritys Urokseen, joka on ollut koko syksyn ajan tapetilla sen taloudellisten epäselvyyksien takia.

Uroksen piti olla Tampereen uuden kansiareenan nimisponsori. Areenan taustayhtiö päätti kuitenkin purkaa sopimuksen ja nimihaltijaksi tuli Nokia.

Uros ehti olla Kärppien pääyhteistyökumppani muutaman vuoden ajan. Sen logot koristavat edelleen oululaisjoukkueen pelipaitaa.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

1.04037158 (1)

Uros komeilee Kärppien pelipaidoissa näkyvästi. 

Talousepäselvyyksien keskellä myös Kärpät päätyi kyselyjen kohteeksi.

– Ei Urokseen liittyen ollut mitään yllättävää, koska Jyrki (Hallikainen, Uroksen nykyinen johtaja) ja Jerry (Raatikainen, ex-toimitusjohtaja) ovat pitäneet meidät koko ajan kartalla, Virkkunen sanoo.

LUE MYÖS: Topi Niemelä, 19, on SM-liigan uusi nouseva tähti – huippulupaava puolustaja käy taustalla kovaa koulua

Uros nousi muutama vuosi takaperin esille, kun yhtiö kertoi jättimäisestä talouskasvustaan. Sitten tuli koronaviruspandemia, joka puraisi pahasti Uroksen päätoimialaa.

– Roaming (ulkomailla käytettävä mobiilidata) on ollut heidän ydinjuttunsa. Ja jos matkustaminen tipahtaa 95 prosenttia siitä, missä se oli aiemmin, niin kyllähän jokainen ymmärtää, että siihen on vaikea reagoida. Meidänkin pitää ymmärtää meidän kumppaneitamme. Meillä on ollut ravintoloita mukana, joilla on ollut todella vaikeaa ja olemme pystyneet käymään asioita heidän kanssaan lävitse, Virkkunen miettii.

Virkkunen on vakuutellut julkisuudessa, että Uros on hoitanut kaikki sen velvoitteet oululaisseuran suuntaan.

– Olemme käyneet hyvässä hengessä keskusteluja. Jyrki kertoi jo aiemmin, että nyt mennään tähän suuntaan, missä nyt ollaan. He eivät olleet sitten enää meidän pääyhteistyökumppanimme. Mutta he halusivat olla mukana.

– Sovimme, että katsotaan mihin maailma menee. He ovat hoitaneet kaiken, vaikka summat ovat olleet nyt pienempiä mitä aiemmin, Virkkunen valaisee.

Kaukaa viisaana

Kohujen ohessa Kärppien toimistolla on riittänyt muutenkin hässäkkää. Alla on yksi peruuntunut pudotuspelikevät ja puolen kauden mittainen jakso, jolloin katsojat eivät päässeet lähes ollenkaan katsomoihin.

– Jos normaaleihin kuvioihin vertaa, niin nyt piti käydä ensin edellisen kauden asiat läpi ja tehdä vasta sitten jatko. Ja kun tuo piti tehdä jokaisen kanssa. Itselläkin on pari sataa kumppania hoidettavana, niin olihan se ihan hirveä työmaa, Virkkunen myöntää.

– Tuntui, että oli aika puhki. Kohtuullisen pienellä porukalla tässä kuitenkin hommia tehdään. Tiukoilla oltiin.

Kärpät on haalinut viime vuosina yhä lisää ja lisää muita bisneskuvioita jääkiekkotoiminnan oheen. Kärpät on iso tekijä kotimaisessa tievarsitaulubisneksessä. Sen lisäksi se pyörittää muun muassa isoa musiikkifestivaalia Qstockia ja kaupungissa sijaitsevaa konsertti- ja tapahtumapaikkaa Tullisalia.

– Taulut olivat meille aikamoinen pelastus korona-aikana. Ne kuitenkin pyörivät paria kuukautta lukuun ottamatta, kun ei liikuttu minnekään, Virkkunen kiittelee.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

1.03878448

Kärpät pelasi viimeksi SM-liigan finaaleissa keväällä 2019. Tuolla kaudella Kärppien tilivaihto lähestyi 20 miljoonan euron rajaa.

Tällä hetkellä Kärpät on selvästi tavoittelemaansa katsojakeskiarvoa perässä. Ilmiö on kuitenkin yleinen. Virkkusen mukaan eurooppalaisten seurajoukkueiden EHC:n kokouksesta tuotiin esille se, miten katsojamäärät ovat kaikkialla 15–20 prosenttia normaalia tahtia jäljessä.

Virkkunen laskee tavoitteita eurojen kautta.

– Olimme ennen HIFK-peliä 13,5 prosenttia euroissa perässä. Pidän sitä torjuntavoittona, Virkkunen laskeskelee.

LUE MYÖS: SM-liigassa ennennäkemätön tilanne – uudessa Kukkopojat-vodcastissa valittiin jo aikaisia mestarisuosikkeja

Kärppien onneksi seuran taustayhtiö Oulun Kärpät Oy teki lähes vuosittain voittoa ennen koronaa. Parhaimmillaan Kärppien liikevaihto lähestyi 20 miljoonan euron rajapyykkiä.

– Juhan (Junno) aikana puhuttiin siitä, että pitää laittaa rahaa sukan varteen. Sama silloin, kun toimin hallituksen puheenjohtajana ja keskusteltiin siitä, että pitäisikö investoida johonkin tai ostaa pelaajia. En olisi ikinä uskonut, että se sukanvarteen laitto osuisi tällaiseen hetkeen, Virkkunen viittaa yleiseen tilanteeseen.

Kärppien taloustilanne on yhä hyvä, vaikka osakeyhtiö on tehnyt edellisillä kahdella tilikaudella reilut tappiot.

– Kyllähän virallisista luvuista näkyy, että kassat ja muut ovat kunnossa.

– Jos mitään suurempia takaiskuja ei tule vastaan ja pelaamme vielä keväällä pudotuspelejä, niin uskon, että tulemme tekemään ihan hyvän tuloksen. Toki, tässä vaiheessa on mahdotonta sanoa vielä yhtään mitään, Virkkunen toteaa kaiken koronaepävarmuuden keskellä.

Jutun otsikkoa muokattu klo 8.27. Jyrki Hallikaisen nimi korjattu klo 8.45.  

Tuoreimmat aiheesta

Liiga