Melkein joka kolmas suomalaisista kertoo lomailevansa tarkoituksella myös sosiaalisesta mediasta, selviää momondo.fi:n teettämästä tutkimuksesta.
Suomalaiset tarvitsevat lomaillessaan irtioton myös sosiaalisesta mediasta, kertoo matkahakukone momondo.fi:n tutkimus. Tänä vuonna lähes puolet suomalaisista kertoo lomailevansa myös sosiaalisesta mediasta.
– Yksi selkeä syy sosiaalisen median tauolle on se, että usealla suomalaisella mökillä ei ole internetyhteyttä, eikä välttämättä edes sähköä. Myös ulkomailla ollessa nettiyhteys saattaa puuttua, sanoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Petteri Jalonen.
– Toisaalta vaikka yhteys olisikin, lomalla halutaan usein irrottautua arjen hulinoista täysin, jolloin myös sosiaalisen median tuomista paineista halutaan päästä edes hetkellisesti eroon.
Vastanneista lähes kolmasosa kertoi pitävänsä tarkoituksella lomaa myös sosiaalisesta mediasta, kun taas 14 prosenttia oli tehnyt niin tahattomasti ja 9 prosenttia vain siksi, että sosiaaliseen mediaan ei loman aikana ollut pääsyä.
Toisinaan myös matkaseura saattaa vaatia sosiaalisesta mediasta irtautumista matkailun ajaksi. Kaikilta sosiaalisesta mediasta pidättäytyminen ei kuitenkaan onnistu: melkein viidesosa suomalaisista myönsi, ettei tahdostaan huolimatta pysynyt erossa virtuaalimaailmasta.
Lomapäivitys jopa turvallisuusriski
Reippaasti yli puolet lomallaan sosiaalista mediaa käyttävistä kertoi päivittävänsä enimmäkseen Facebookia. Instagramia päivittää 11 prosenttia vastaajista. Vain 7 prosenttia suomalaisista muistaa myös päivittää Twitter-tiliään loman aikana.
Sosiaalista mediaa ei kuitenkaan tarvitse välttämättä käyttää kesken loman. Reilukolmasosa päivityksistä lomamatkaa koskien tehdään vasta jälkikäteen. Lähes kymmenes hehkuttaa tulevaa lomaansa jo etukäteen.
– Lomailua ei välttämättä kannata paljastaa sosiaalisessa mediassa, sillä silloin ikään kuin ilmoittaa murtovarkaille kotinsa olevan tyhjillään. Tätäkin kannattaa miettiä lomakuvia päivitellessään, ja ehkä suosiolla jakaa lomapäivitykset vasta jälkikäteen, Jalonen huomauttaa.
Naiset jakavat lomakuvia ahkerammin
Miehistä 49 prosenttia irtautuu kokonaan sosiaalisesta mediasta lomansa aikana. Naisista vain 45 prosenttia kertoo saman.
Naisista jopa 27 prosenttia kertoo jakavansa lomastaan kuvia sosiaalisessa mediassa, kun taas miehistä ainoastaan 20 prosenttia myöntää tekevänsä samoin.
Yli 56-vuotiaista vastanneista 61 prosenttia kertoi välttelevänsä täysin sosiaalista mediaa loman aikana, kun taas vähiten sosiaalisesta mediasta pitävät taukoa odotetusti 23–35 vuotiaat, joista vain reilu kolmannes jää somelomalle.
Kysely toteutettiin12.–25. tammikuuta 2015, ja siihen osallistui 1 006 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava.
Lähde: momondo.fi