Suurin osa ulosottoon menneistä asiakasmaksuista oli sosiaali- ja terveyspalveluista syntyneitä maksuja.
Ulosottoon päätyi viime vuonna 13 prosenttia vähemmän asiakasmaksuja kuin vuonna 2021. Tiedot käyvät ilmi Ulosottolaitoksen tilastoista, jotka Suomen sosiaali ja terveys -yhdistys Soste on hankkinut.
Suurin osa ulosottoon menneistä asiakasmaksuista on sosiaali- ja terveyspalveluista, kuten terveyskeskus- ja sairaalakäynneistä, syntyneitä maksuja. Yhteensä ulosottoon meni viime vuonna noin 487 000 asiakasmaksua.
Asiakasmaksujen määrä ulosotossa on vähentynyt huippuvuodesta 2020. Tuolloin maksuja meni ulosottoon yli 660 000 kappaletta.
Lue myös: Joulukuusta lähtien maksuhäiriömerkinnän saa pois nykyistä nopeammin
Silti vuodesta 2011 vuoteen 2022 ulosottoon päätyneiden asiakasmaksujen määrä on kaksinkertaistunut, Sosten tiedotteessa kerrotaan.
– Liki puoli miljoonaa ulosottoon päätyvää asiakasmaksua on yhä valtava määrä. Maksut ovat syntyneet ihmisille välttämättömien peruspalvelujen käyttämisestä, edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti Sostesta sanoo tiedotteessa.
– Olemme yhä kaukana viime vuosikymmenen alun tilanteesta, jolloin ulosottoon tuli vireille 240 000 maksua.
Vaikka ulosottoon päätyneiden asiakasmaksujen kokonaismäärä väheni viime vuonna, joissain maksuluokissa tapahtui myös kasvua.
Ulosottoon päätyneiden terveyskeskus- ja kotipalvelumaksujen määrä nousi edellisvuodesta noin kolme prosenttia. Esimerkiksi terveyskeskusmaksuja meni ulosottoon viime vuonna reilut 90 000 kappaletta.