Viikko sitten Sotkamon ABC-automaattiasemalla täytettiin polttoainesäiliöitä Oulusta tulleen säiliöauton tuomisilla. Jossakin kuitenkin tapahtui virhe, joka sekoitti dieselit ja bensiinit. Polttoaineet päätyivät toistensa säiliöihin.
Katso myös!
Viime tiistain täydennyksen jälkeen Sotkamon ABC:llä tankanneet saivat siis väärää polttoainetta.
Erityisen haitallista tämä on dieselautoille, bensiiniautoillekin syntyy haittaa, mutta remontti jää yleensä pienemmäksi kuin dieselissä.
Torstaina ABC-aseman polttoainevarastoa täydennettiin ja silloin kaikki meni oikein, mikä laimensi säiliöissä olevaa väärää polttoainetta oikeaan suuntaan. Vahinkoa oli kuitenkin jo alkanut syntyä.
Tapaus tuli ilmi tosin vasta eilen asiakaspalautteen perusteella. Bensiinipumput suljettiin välittömästi, ja vaurioituneiden autojen remonttikulut luvattiin korvata.
Selvittelyt pitkällä
ABC-ketjujohtaja Antti Heikkinen kertoo MTV Uutisille, että heillä on jo hyvä käsitys tapahtumien kulusta ja virheen synnystä, mutta selvityksiä jatketaan silti vielä.
– Tärkeintä on oppia tapahtuneesta ja pyrkiä varmistamaan, että vastaava ei enää koskaan toistuisi, sanoo Heikkinen.
– Logistisessa ketjussa on monta tekijää. Kun polttoneste kuljetetaan terminaalista bensiiniasemalla ja siirretään siellä säiliöihin, niin siinä ketjussa on monta eri kohtaa, jossa virhe on voinut tapahtua, kertoo Heikkinen.
– On hyvin todennäköistä, että kyseessä on inhimillinen virhe, mutta käymme kaiken vielä huolella läpi.
ABC odottaa yhteydenottoja
Polttoaineet olivat virheellisesti autoilijoiden ulottuvilla kuusi vuorokautta. ABC odottaa nyt väärää polttoainetta saaneiden autoilijoiden ottavan yhteyttä.
– Odotamme yhteydenottoja tulevan kymmeniä, sanoo Heikkinen.
ABC lupaa korvata kaikki väärästä polttoaineesta aiheutuneet autojen korjauskustannukset.
"Tästä on opittava"
Tärkeintä heti vahinkoa kärsineiden autoilijoiden vahinkojen korvaamisen jälkeen on oppia tilanteesta.
– Käymme tapahtuneen tarkasti läpi, ja opimme siitä, sanoo Heikkinen.
Heikkinen kertoo ABC-ketjun hiovan koko ajan käytäntöjään mahdollisimman toimiviksi.
– Nyt panostetaan tuotetunnisteisiin ja autotekniikkaan, mutta tärkeintä on kuljettajien aktiivinen koulutus, sanoo Heikkinen.