Soudetaan ja huovataan: Nyt hallitus on pakittamassa Bernerin taksiuudistuksesta

Hallitus haluaa tiukentaa taksien sääntelyä. Jatkossa lupaa hakevan rikostausta joutuisi tiukempaan syyniin, ja hakijoiden koulutusta lisättäisiin. Lisäksi tunnistettavuutta sekä hintojen selkeyttä halutaan parantaa. Moni asia pysyisi myös ennallaan.

Hallituksen aikeita esitellään liikenne- ja viestintäministeriön toukokuussa julkaisemassa muistiossa, joka koskee taksilainsäädännön muutoksia alan epäkohtien korjaamiseksi.

Ministeriö pyysi kesällä alan toimijoilta lausuntoja muistiossa esitetyistä muutosehdotuksista. Valmiin lakiesityksen hallitus suunnittelee luovuttavansa ensi keväänä eduskunnalle.

Taksialan kilpailu vapautettiin vuonna 2018 silloisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla, ja sääntelyä alalla höllennettiin tuolloin roimasti.

Rikostausta tarkempaan syyniin

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilla kerrotaan, mitkä rikosnimikkeet estävät taksinkuljettajana toimimisen. Vakavien liikennerikkomusten lisäksi myös esimerkiksi seksuaali-, väkivalta- ja huumausainerikokset nousevat hakijalle esteeksi, jos sellaisia löytyy rikosrekisteristä viiden viime vuoden ajalta tai sakkorekisteristä kolmen viime vuoden ajalta.

Ministeriön erityisasiantuntija Sissi Kohtala kommentoi, että jatkossa tiettyjen samojen kriteerien halutaan koskevan taksiluvan haltijoiden lisäksi myös liikenneluvan haltijoita. Jälkimmäisillä tarkoitetaan liikennealan yrityksen omistavia henkilöiltä.

Lisäksi nimikkeiden listaa aiotaan laventaa lisäämällä siihen aserikokset, petokset sekä maksuvälinerikokset. Poliisihallitus ehdottaa muistiota käsittelevässä lausunnossaan, että talousrikosten lisäämistä luvan estävien rikosnimikkeiden joukkoon selvitettäisiin. Myös Verohallinto esittää listan kasvattamista, ja haluaa lisätä siihen veropetoksen sekä törkeän veropetoksen.

Koulutus takaisin lupaprosessiin

Ennen vuoden 2018 uudistusta taksinkuljettajan tuli läpäistä sekä ammattitaitoa että paikallistuntemusta osoittavat kokeet, ja tuolloin kuljettajalta vaadittiin 30 tunnin mittaista peruskoulutusta. Uudistuksen jälkeen 50 kysymyksen monivalintakokeen läpäisy on riittänyt, mutta nyt pätevyyden saamista halutaan jälleen vaikeuttaa.

Muistiossa ehdotetaan pakollisen 21 tunnin koulutuksen sisällyttämistä taksiluvan suorittamiseen.

–  Koulutuksen tuominen takaisin on varmaankin näkyvin yksittäinen asia mitä muutoksessa esitetään. Täysin menneeseen ei esityksessä haluta palata, erityisasiantuntija Kohtala kommentoi.

Muistiossa ei esitetäkään esimerkiksi sitä, että paikallistuntemuskokeen suorittaminen lisättäisiin lupavaatimuksiin.

Muistiossa mainitaan monien taksinkuljettajien kokeiden tulleen hylätyksi, koska hakijoiden heikko kielitaito on vaikuttanut kokeen tekemiseen. Ministeriö esittää, että jatkossa kolmen hylätyn kerran jälkeen hakijalle asetettaisiin määräaika, jolloin tämä ei voi uusia koetta. Lisäksi muistiossa todetaan, että tuon ajan hakija voisi käyttää kehittämään kielitaitoaan.

Varsinaista vaatimusta kielitaidon todistamisesta ministeriö ei ole kuitenkaan vaatimassa.

Juttu päivitetty kauttaaltaan 1.9.2024 kello 12.13.

Lue myös:

    Uusimmat