Taksialalle tuli tästä päivästä lähtien voimaan useita muutoksia niin sanotun taksialan korjaussarjan myötä.
Takseissa on oltava jatkossa muun muassa katolla musta–keltainen taksivalaisin, jos kyseessä ei ole sopimusajo.
Lisäksi takseissa tulee olla taksiliikennelupa, sen jäljennös tai selvitys siitä, että Traficom on merkinnyt rekisteriin taksiliikenteen harjoittamista koskevan ilmoituksen.
Lue myös: Taksien tunnistaminen helpottuu tästä päivästä alkaen
Asiakkailla on oltava myös nähtävillä ajoneuvossa taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä ajoneuvon kuljettajan nimi. Nämä tiedot on esitettävä matkustajalle suullisesti pyydettäessä.
Taksiyrittäjien puolestaan tulee jatkossa suorittaa yrittäjäkoe ja koulutus, jotta taksiliikenneluvan voi saada.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Välimäki kertoo MTV Uutiset Livelle, että syyskuun alusta myös taksien hinnoittelu selkeytyy.
– Hinnoittelu on sitten joko kiinteä hinta tai jos ei sovita kiinteää hintaa, niin sitten matka ja aika, Välimäki kertoo.
Lue myös: Muutokset Anne Bernerin parjattuun taksilakiin hyväksyttiin – näin ne vaikuttavat hinnoitteluun, saatavuuteen ja turvallisuuteen
Sen lisäksi Välimäki näkee hyvänä uudistuksena taksin tunnistamisen parantumista pakollisen taksivalaisimen myötä.
– Korjaussarja on kyllä nyt menossa oikeaan suuntaan, mutta aika näyttää, riittävätkö korjaukset vai pitääkö niitä vielä tiukentaa. Valvontaa kyllä kovasti kaivataan, kommentoi taksialalla 20 vuotta työskennellyt Ari Tenhonen.
"Taksivalon tilalle olisi ollut parempikin ratkaisu"
Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoo myöskin, että kollegoilta tulleen palautteen perusteella uudistus on hyvä alku, mutta ei vielä ihan riittävä.
– Tarvitaan jatkokehitystoimenpiteitä lainsäädäntöön, Lauriala toteaa.
Hän peräänkuuluttaa muun muassa myös pakollista taksinkuljettajan kurssia kaikille, jollainen on jo ainakin monissa isommissa taksifirmoissa pakollisena.
Sen lisäksi Lauriala toivoisi kuljettajille pakolliseksi erityisryhmäkoulutuksen.
– Se on ehkä turhaan vapaaehtoinen. Se pitäisi olla pakollinen, koska kyse on kuitenkin vanhuksista, vammaisista, muistihäiriöisistä ja näköoireisista ihmisistä.
Taksivalon pakollisuutta Lauriala pitää hyvänä asiana, mutta parempikin ratkaisu olisi hänen mielestään voinut olla käytössä.
– Taksivalon voi varastaa tai ostaa kirpputorilta. Paljon parempi olisi Ruotsin, Belgian ja Hollannin mallin mukainen viranomaisten ylläpitämä ja myöntämä värillinen rekisterikilpi.