STM kertoo, miksi Helsinki-Vantaalla jaettiin lähes kaksi viikkoa vanhentuneita karanteeniohjeita

2:52img
Helsinki-Vantaalla riskimaista saapuvia matkustajia ohjataan koronatesteihin.
Julkaistu 26.08.2020 14:40
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Helsinki-Vantaan lentoasemalla jaettiin vielä viime perjantaina karanteeniohjeita, jotka olivat vanhentuneet lähes kaksi viikkoa sitten, kertoi Helsingin Sanomat. Sosiaali- ja terveysministeriöstä kerrotaan, että päätös viivyttää vanhentuneiden ohjeiden päivittämistä liittyi tuleviin ohjeistuksiin ja muun viestinnän laajuuteen.

THL antoi 8. elokuuta suosituksen omaehtoisen karanteenin tiukentumisesta muun muassa niin, että sen aikana ei saisi käydä töissä. Ulkomailta saapuville jaettavat paperiset ohjeet päivitettiin kuitenkin vasta 18. elokuuta, jotta niihin saataisiin mukaan 13. elokuuta annettu suositus kasvomaskin käytöstä. Vanhoilla tiedoilla varustettuja ohjeita oli jaossa Helsingin Sanomien mukaan vielä ainakin 21. elokuuta.

Lue myös: HS: Matkustajille jaettu vanhentuneita karanteeniohjeita Helsinki-Vantaalla

Vanhoissakin ohjeissa linkki ajantasaisiin tietoihin

Erityisasiantuntija Krista Lyyra sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo, että laajalti käytettävää ohjetta ei haluttu päivittää useita kertoja lyhyen ajan sisällä, vaan kerralla haluttiin kerralla mukaan myös maskisuositukset. Samoja ohjeita käytetään Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi lukuisissa muissa paikoissa, kuten rajanylityspaikoilla ja satamissa. THL toimittaa valmiit ohjeet verkossa olevaan materiaalipankkiin, josta ne ladataan ja menekistä riippuen tulostetaan viranomaisten omilla välineillä tai painopalvelussa.

Puutteelliset ohjeet olivat jaossa lähes kahden viikon ajan. Lyyra kertoo, että vaikka jaetuissa ohjeissa itsessään oli vanhentunutta tietoa, oli niissä mukana älypuhelimella luettava QR-koodi, joka vei THL:n sivuilta löytyviin ajantasaisiin tietoihin. Tämän takia vanhoja ohjeita ei vedetty pois jakelusta.

Hän sanoo, että uusista linjauksista oli viestitty laajasti monissa muissa eri kanavissa. Paperiset ohjeet ovat hänen mukaansa pieni osa tiedotusta.

Olisiko tiedotus voinut ehkäistä tartunnan?

Tiedossa on, että merkittävä osa uusista koronavirustartunnoista liittyy ulkomailta saapuviin henkilöihin, joista virus voi tarttua eteenpäin.

Lyyra ei osaa sanoa, olisiko paperisten ohjeiden päivittämisellä välttää tartuntoja lisäämällä ihmisten tietoisuutta uudistuneista karanteeniohjeista. Hänen mukaansa osa ihmisistä on saanut tiedon linjauksista tiedotusvälineiden kautta ja lentokoneessa, minkä lisäksi lentoasemalla on ollut henkilöitä, jotka ovat voineet kertoa uusimmat linjaukset.

Ensimmäisenä päivitetään THL:n verkkosivut

Helsingin Sanomien mukaan Finavia sai vahvistetun tiedon muuttuneesta ohjeistuksesta viime viikon torstaina ja että päivitetty ohjeistus toimitettiin Rajavartiolaitokselle perjantain aikana. Lyyra toteaa, että viestintää on aina varaa nopeuttaa.

– Olemme huomanneet nopeimmaksi tavaksi päivittää ajantasaiset tiedot THL:n sivuille ja viestittää siitä monikanavaisesti eteenpäin, Lyyra kertoo.

Hän myöntää, että paperiset ohjeet ovat sähköisen viestinnän aikana ja nopeasti muuttuvassa tilanteessa haasteellinen viestintäkanava, sillä niitä on hitaampi päivittää kuin verkkosivuja.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus