"Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensa

shutterstock_2502615461
Kuva Shutterstock, toisen kuvan lähde Facebook.Shutterstock, kuvakaappaus Facebook
Julkaistu 14.12.2017 13:07

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Stockmannin kanta-asiakaslehden joulukuun numeron kansi on aiheuttanut sosiaalisessa mediassa raivoa. Pojalla on päällään avaruuspukupyjama ja tytöllä vaaleanpunainen pyjama.

Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty Stockmannin tuoreen asiakaslehden lasten pyjamamainosta, joka useiden kommentoijien mukaan korostaa sukupuolirooleja.

Keskustelu alkoi reilu kaksi viikkoa sitten, kun Tuomas Kuosmanen julkaisi muokkaamansa kuvan Stockmannin Facebook-seinällä.

Alkuperäisessä Stockmannin asiakaslehden kannessa pojalla on päällään avaruuspuvulta näyttävä pyjama, kun taas tytöllä on päällään vaaleanpunainen pyjama. Kuosmasen editoimassa kuvassa sekä tytöllä että pojalla on sama avaruuspuku päällään.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Hei, eikö näin olisi parempi? Mulla on suunnilleen tuon ikäiset tyttö ja poika ja kumpikin olisi yhtä innoissaan astronautti-onepiecestä, kirjoittaa Kuosmanen julkaisemansa kuvan yhteydessä.

"Nyt ei mennyt ihan putkeen"

Julkaisu on kerännyt useita kymmeniä kriittisiä kommentteja kanteen valitusta asetelmasta.

– Tyttö on pistetty istumaan huonossa ryhdissä käsiensä päällä, vaaleanpunaisena totta kai, vieden mahdollisimman vähän tilaa astronautti-pojalta. Nyt ei ihan putkeen mennyt just tämä kuvaus, totesi eräs kommentoijista.

– Kyllä mainonnan suunnittelijoiden pitäisi herätä siihen, että elämme 2010-luvulla eikä 60-luvulla. Juuri tällaiset asenteet jarruttavat yhteiskunnallista muutosta; laitetaan tyttö vaaleanpunaiseen pukuun. Kas kun ei ole pupun korvia, toinen kirjoittaa.

– Suomi täyttää 100 vuotta, Stockmann pitää lapset 50-luvulla, kuvaan kommentoitiin.

Osa kommentoijista ei kuitenkaan näe asetelman luomaa suurta ongelmaa, ja uskoo, että kärpäsestä on tehty härkänen aivan syyttä.

– Stockmann ei hätää. Me normaalit ihmiset emme vielä näe kuvassa mitään outoa tai piilomerkityksiä. Jos joku ei osaa ostaa tytölleen astronauttipukua vain siksi, että kuvastossa ei ole esimerkkinä sellaista tytön päällä, ei se ole teidän vikanne, eräs kommentoija kirjoittaa.

Stockmann: Olemme epäonnistuneet

Stockmann vastasi ensin Facebook-ketjuun kiittämällä Kuosmasta hienosta kuvasta ja kertomalla, että lasten yöasut sopivat kaikille lapsille, sekä mainitsemalla tulevista yöasutarjouksistaan. Kritiikin seurauksena seuraavassa kommetissa kansikuvaa kuitenkin pahoiteltiin.

– Kiitos arvokkaasta keskustelusta teille kaikille! Olemme pahoillamme joulukuun kanta-asiakasvihkon kannessa olevan kuvan aiheuttamasta mielipahasta. Myönnämme, että kansikuvan asettelu ei ole onnistunut. Mielestämme kukin lapsi saa itse valita tyylinsä, ja kaikki yö- ja oloasumme sopivat mainiosti kaikille lapsille. Otamme virheestä opiksi, ja jatkossa huomioimme saamamme palautteen kuvauksissa entistä paremmin, Stockmann kommentoi.

Stockmannin viestintäpäällikkö Anna Bjarland kertoo MTV:lle, että kuvavalinta oli tosiaan epäonnistunut, mutta palaute on tullut perille ja se otetaan jatkossa huomioon.

– Voimme suoraan myöntää, ettei kansikuva ole onnistunut. Olemme pyrkineet huomioimaan tämän tyyppiset asiat, mutta nyt olemme epäonnistuneet siinä, Bjarland sanoo.

– Esimerkiksi nettisivuillamme myymme nimenomaan lasten vaatteita, emme erikseen poikien ja tyttöjen vaatteita. Useat myynnissä olevien merkkiemme vaatteista sopivat esimerkiksi värien ja kuvioiden puolesta kaikille lapsille.

– Palaute on tullut perille, ja olemme käyneet sen perusteellisesti läpi. Pyrimme ehdottomasti huomiomaan tämän jatkossa paremmin, Bjarland lisää.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media