Stora Enso kaivoi ässän hihastaan: Puuta voi käyttää myös sähköautojen akuissa

1:56img
Stora Enson uusi toimitusjohtaja rikkoo lasikattoja.
Julkaistu 16.06.2020 14:38

Ville Järveläinen

Stora Enso ryhtyy valmistamaan koelaitoksessaan uusiutuvaa materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi sähköautojen akuissa.

Maailmanlaajuisten akkumarkkinoiden ennustetaan kymmenkertaistuvan viidessä vuodessa etenkin lisääntyvän sähköisen liikkumisen vuoksi. Kysyntä uusiutuville ja edullisille valmistusmateriaaleille on kasvussa.

Stora Enso haluaa iskeä paisuville akkumarkkinoille uusiutuvalla materiaalilla, jota voidaan käyttää esimerkiksi juuri autoteollisuuden tarpeisiin.

Sunilan tehtaalle Kotkaan rakennetaan parhaillaan koelaitosta, jossa tullaan valmistamaan uusiutuvaa puupohjaista hiiltä, jolla voidaan korvata niin kulutuselektroniikan kuin sähköautojenkin akuissa yleisesti käytetty uusiutumaton ja synteettinen grafiitti.

Lue myös: Jätedieseliä markkinoidaan kustannustehokkaimpana keinona vähentää liikenteen päästöjä – asiantuntijan mukaan tuote on hyvä, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelasteta

Valmistusprosessissa käytettävä ligniini on uusiutuva ja myrkytön raaka-aine, jota esiintyy kaikissa kasveissa. Se muodostaa peräti kolmanneksen puun koostumuksesta. Stora Enson mukaan ligniini on luonnon toiseksi yleisin makromolekyyli selluloosan jälkeen, ja sen alkuperä on jäljitettävissä aina metsään saakka.

– Uskomme, että runsaasti saatavilla olevan uusiutuvan raaka-aineen, eli puun, käyttö on ratkaisevan tärkeää, jotta löydämme kestävämpiä ja edullisempia vaihtoehtoja fossiilisille tai louhituille materiaaleille, joita on maailmassa rajoitetusti saatavilla, Stora Enson biomateriaaliosaston innovaatiojohtaja Lauri Lehtonen kertoo yhtiön tiedotteessa.

ligniini stora enso

Kuivaa ligniiniä voidaan hyödyntää uusiutuvien akkumateriaalien valmistamisessa.

Sunilan tehtaalle rakennettava koelaitos on Stora Enson mukaan investointi siihen, että fossiiliset materiaalit voidaan tulevaisuudessa valmistaa uusiutuvasta materiaalista eli puusta.

Yhtiö ilmoitti vuosi sitten investoivansa 10 miljoonaa euroa biopohjaisten hiilimateriaalien valmistukseen Sunilassa. 

Koelaitos valmistuu vuoden 2021 alussa.

Lähde: Stora Enso

Lue myös: Meillä ei ole varaa edes tavallisiin uusiin autoihin – miten ihmeessä kalliita sähköautoja ostettaisiin vaaditut 20 000 vuodessa?

Tuoreimmat aiheesta

Autot