Meillä ei ole varaa edes tavallisiin uusiin autoihin – miten ihmeessä kalliita sähköautoja ostettaisiin vaaditut 20 000 vuodessa?

sähköauto latauksessa lataaminen lataus
Shutterstock
Julkaistu 04.12.2018 11:03

KAUPPALEHTI / NIKO ROUHIAINEN

Ainoa realistinen tapa Suomen henkilöautoliikenteen päästöjen vähentämiseksi on autoveron poistaminen. Se nuorentaa autokantaa ja lisää moderneja autoja teillemme. Suomen tieliikenteen ylivoimaisesti suurin päästölähde on vanha autokanta.

Alkuun hieman harvemmin kuultuja lukuja.

Tieliikenteen osuus Suomen hiilidioksidi-, eli CO2-päästöistä vuodessa on 17 prosenttia, eli 10,8 miljoonaa tonnia. Jatkuvasti päästötapetilla olevan henkilöautoliikenteen CO2-päästöt ovat 9 prosenttia, eli 5,9 miljoona tonnia. Suomen henkilöautoliikenteen osuus koko maailman CO2-päästöistä on 0,15 promillea. Luvut löytyvät EU-komission ja Autoliiton datasta.

SSAB:n Raahen terästehtaan päästöt vuodessa ovat noin 3,9 miljoonaa tonnia ja pääkaupunkiseudulla energiaa tuottavan Helen Oy:n päästöt 3,3 miljoonaa tonnia. Neste Oyj:n Porvoon jalostamolta ilmaan pääsee noin 3,0 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Lähteenä toimii VTT Lipasto Liisa-laskentajärjestelmä ja Energiaviraston julkaisu.

Alla olevalla videolla BMW:n brändilähettiläs Riku Tahko kertoo, ettei suomalaisia tarvitse enää pakottaa kokeilemaan sähköautoja.

9:12img

Ei niin paha diesel

Nykyaikaisen dieselmoottorin CO2-päästöt ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin bensiinimoottorin. Myös polttoaineen kulutus on pienempää.

Nykyisten dieselmoottoreiden NOx (typpioksidi)-päästöt ovat samaa luokkaa, tai pienemmät, kuin bensiinimoottoreiden.

Lisäksi Suomi satsaa bio-dieseleiden kehitykseen.

Silti, viimeksi marraskuun lopulla liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner puhui dieselin kieltämisestä Suomessa.

Vuonna 2021 autonvalmistajien Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla korkeintaan 95 g/km. Käytännössä tämä tarkoittaa 4,1 litran bensiini- tai 3,6 litran dieselkulutusta sadalla kilometrillä.

Tässä vaiheessa lienee hyvä tarkastella sähköautoja, ja niiden suurinta markkina-aluetta Kiinaa.

Akkuja ei riitä

Kiina hallitsee jopa 90 prosenttia maailman harvinaisten maametallien (REE = Rare Earth Elements) varannoista. Kiina on myös kahden vahvimman kestomagneettityypin (samarium-koboltti ja neodyyni-rauta-boori) suvereeni tuottaja.

Business Insider ennustaa, että vuonna 2030 täyssähköautojen myynti maailmassa on 20 miljoonaa autoa vuodessa. Kiinassa myydään tällä hetkellä noin 30 miljoonaa henkilö- ja kevyttä pakettiautoa vuodessa.

Kiinassa vuonna 2020 voimaan astuvan lain mukaan 12 prosenttia uusista rekisteröinneistä pitää olla sähköautoja. Tämä tarkoittaa 3,6 miljoonaa autoa vuodessa. Edellä mainittujen numeroiden lähteenä toimivat Business Insider, European Comission Strategic Energy Technologies InfomationSystem ja AutoToday.

Kansainvälisesti asiantuntijat olettavat kiinalaisten käyttävän lähitulevaisuudessa kiihtyvässä määrin akuissa tarvittavia metalleja pääosin omiin tarpeisiin.

Akkuja ei riitä maailman sähköautotarpeisiin, olkoonkin että uusia energianvarastointitekniikoita ja -tehtaita kehitetään jatkuvasti.

Eräällä Saksan merkittävimmällä autovalmistajalla on vuodessa käytettävissään 800 000 kilowattitunnin edestä akkuja. Sähköauton akuston koko on tyypillisesti keskiarvoltaan 80 kilowattitunnin luokkaa ja ladattavan hybridiauton noin 15 kWh.

Miten valmistaja toimii?

Vaihtoehtoina on valmistaa 10 000 täyssähköautoa. Tai 4 000 sähköautoa ja 32 000 ladattavaa hybridiä. Tai 53 333 ladattavaa hybridiä.

250 000 sähköautoa? Oikeasti?

Suomen ilmastostrategia nojaa olettamukseen ja tavoitteeseen, jonka mukaan Suomessa on vuonna 2030 yhteensä 250 000 sähköistä autoa. Tällä hetkellä täyssähköautoja on 1 875 kappaletta ja ladattavia hybridejä 9 509 kappaletta.

Tavoite vaatii 240 000 sähköautoa 12 vuodessa. Tämä tarkoittaa 20 000 täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä vuodessa. Ainakin vielä tällä hetkellä sähköisten autojen tarjonta on todella suppeaa ja ne ovat myös huomattavasti kalliimpia kuin ”tavalliset” uudet autot, joihin niihinkään suomalaisilla ei tahdo riittää varallisuutta.

Pikakelaus muutama rivi ylöspäin: saksalaisvalmistaja tekee kaikkiaan 4 000 sähköautoa vuodessa.

Ilmastopaneeli liputtaa jopa 850 000 sähköautosta vuonna 2028. Tavoite on täysin epärealistinen.

Suomen tieliikenteen ylivoimaisesti suurin päästölähde on vanha autokanta. Moderniin dieselmoottoriin verrattuna vuonna 2000 valmistettu moottori päästää noin 90 prosenttia enemmän pienhiukkasia ja noin 84 prosenttia enemmän typen oksideja. (Lähde: Autotuojat ja –teollisuus ry)

Mitäpä jos kokeiltaisiin autoveron poistoa?

Jutussa käytetty lähteinä myös Teknologiateollisuuden julkaisua ja Plugit Oy:n dataa.

Tuoreimmat aiheesta

Kommentti