Helsingin Kontulaan valmistui toukokuussa 16-kerroksinen tornitalo, joka kätkee uutuudenkiiltävän ulkokuorensa alle asukkaita piinaavia ongelmia.
Sofia Eldberg, 20, muutti Keinulaudantiellä sijaitsevaan uudisrakennukseen heti sen valmistuttua 1. toukokuuta 2021. Asunnon vuokrasi Lumo.
Ongelmat alkoivat noin kuukausi muuton jälkeen. Kesäkuun toisella viikolla Eldberg kävi suihkussa, missä hän vietti tavalliseen tapaansa 15–20 minuuttia. Suihkukaapin huurrelasioven avattuaan häntä odotti ikävä yllätys.
Lue myös: Uusien asuntojen rakennusvirhekiistojen määrä on jatkanut kasvuaan – "Saumat irvistävät, laatoitukset hammastavat ja kaadot ovat pielessä"
– Vesi oli noussut kylpyhuoneen kynnyksen yli ja valunut melkein parvekkeelle asti, Eldberg sanoo.
Näky järkytti: Miten upouudessa asunnossa saattoi käydä näin?, Eldberg ajatteli.
Putkimies saapui samana iltana tarkistamaan tilanteen. Hän kurkisti suihkun lattiakaivoon, mutta minkäänlaista tukosta ei löytynyt. Eldberg alkoi epäillä rakennusvirhettä.
Lumo ei tutkinut vahingon syytä
Vesivahingon iltana huoltomies poisti asunnon laminaattilattian. Eldbergin arki pölyisellä betonilattialla alkoi.
Eldberg otti yhteyttä Lumon isännöintiin. Lumon omistaa kiinteistösijoittaja Kojamo.
Eldberg ryhtyi selvittämään asiaa Kojamon teknisen isännöitsijä kanssa. Eldberg pyysi, että joku isännöinnistä tulisi tarkistamaan putket ja selvittämään tarkemmin, missä vika on.
– Isännöinnistä sanottiin, että mitään vikaa putkistoissa ei löydetty ja kaikki oli mallillaan. Minua alkoi epäilyttämään, koska ei minun kotiini tultu tutkimaan mitään.
Viikkoa myöhemmin Eldberg soitti uudelleen ja tivasi, mitä tutkimuksia isännöinti on tarkalleen tehnyt.
– Sitten hän sanoikin, että itseasiassa yhtään mitään ei ole tutkittu.
Eldbergin mukaan isännöinnistä kerrottiin, ettei tarkemmalle tutkinnalle nähdä syytä. Tämä oli hänestä pöyristyttävää.
– Siis upouudessa rakennuksessa tällainen vesivahinko ja mitään syytä ei ole!
– Vaikutti siltä, että he aikovat vierittää tämän minun syykseni, eivätkä aio tutkia syytä itse ollenkaan.
Poikkeuksellinen vahinko
Kojamon viestintäpäällikkö Marika Koskinen vahvistaa sähköpostitse, että rakennuksessa on ollut yksi vesivahinko, jonka tarkka alkuperä on epäselvä.
Hänen mukaansa välittömästi vesivahingon jälkeen paikalla käynyt putkimies totesi viemärin kuormitustarkistuksen jälkeen sen vetävän vettä normaalisti.
– Viemäri on kaikki standardit täyttävä eikä siihen liittyvää vikaa kuormitustestauksessa löytynyt, Koskinen kirjoittaa.
Kun Eldberg oli asunut jo kuukauden päivät betonilattialla, Kojamo tarjosi hänelle väistöasunnon samasta talosta vesivahingon korjaustöiden ajaksi.
– Tämäntyyppiset vahingot uudiskohteissa ovat poikkeuksellisia, ja tilanne on pyritty korjaamaan pikaisesti, sanoo Koskinen.
"Lumo vain käyttää meitä"
Eldbergin ongelmat eivät jääneet vesivahinkoon. Eldberg on huomannut ongelmia myös kotiovensa lukossa.
Myös Eldbergin naapuri on huomannut vian. Naapuri esiintyy tässä jutussa nimellä Anniina.
Molemmat kertovat, että asuntojen kotiovet sulkeutuvat huonosti. Ovi ei sulkeudu ilman huomattavaa voiman käyttöä, koska telki on jumittunut asentoon, josta se ei vetäydy oven sisään ilman kahvan kääntämistä.
Asuntojen ovissa on kahva molemmilla puolilla, jota vääntämällä telki vetäytyy sisään, kuten kuuluukin. Näinkään suljettaessa ovi ei kuitenkaan aina lukitu, vaan jää helposti auki.
Tämän takia Anniina ja Eldberg eivät koe oloaan turvalliseksi kodeissaan.
– Tuntuu, että Lumo ei välitä meistä ja vain käyttää meitä. He sanovat korjaavansa ongelmat, mutta jos he sen tekevät, siihen menee pitkä aika, sanoo Anniina.
– Minusta on tullut ihan hysteerinen tuon oven kanssa. Ennen kuin lähden mihinkään, minun on tarkistettava, että ovi on oikeasti lukossa, koska se ei mene lukkoon joka kerta, sanoo Eldberg.
Toistaiseksi vesivahinko on korjaamatta. Ovien huoltoa asukkaat eivät ole pyytäneet. Jos ongelmat jatkuvat, Eldberg aikoo hakea apua oikeusteitse.