Belgialaisen tutkimuksen mukaan ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui selkeästi huumaavan suklaan tuoksun leijailevan kaupoissa.
Useiden kirjakauppojen läheisyydessä on kahviloita, joissa kahvi tuoksuu suklaata voimallisemmin. Belgialaisen tutkimuksen mukaan kuitenkin etenkin suklaan tuoksulla on suuri vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen.
Hasselt yliopiston tutkijat selvittivät millaisia vaikutuksia suklaan hajulla on ostokäyttäytymiseen. Kymmenen päivää kestäneen tutkimuksen aikana kirjakauppaan levitettiin suklaan tuoksua. Kirjakauppa ei kuitenkaan ollut huumaavan tuoksuva koko ajan, sillä haluttiin selvittää miten ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu tuoksun vaikutuksesta.
Liikkeen tuoksuessa suklaalle viettivät ihmiset kirjakaupassa enemmän aikaa ja selailivat useampia kirjoja. Tutkimuksesta selvisi myös, että ihmiset ostivat kirjoja paljon enemmän. Etenkin ruokakirjojen sekä romanttisten tarinoiden myynti kohosi huomattavasti, nimittäin jopa 40 prosenttia.
Lähde: Huffington Post
(MTV3)