Korkea hinta ei välttämättä tarkoita korkeaa laatua. Pienimuotoisessa kokeessa viini maistui kuitenkin paremmalta juuri hintansa vuoksi.
Bonnin yliopisto ja INSEAD-kauppaopisto tutkivat, miten 15 naista ja 15 miestä reagoivat erilaisiin viineihin niiden hinnan perusteella. Korkeampaan hintaan liitetään usein käsitys laadukkuudesta. Tämä ennakkoluulo heijastui myös tutkittavien makunystyröihin.
Kokeessa tutkittavat laitettiin maistamaan viinejä aivoja tarkkailevaan magneettikuvauslaitteeseen. Ennen kutakin maistiaista koehenkilöille näytettiin kyseisen viinin hinta.
Tutkittavia pyydettiin arvioimaan yhdeksänportaisella asteikolla, kuinka hyvää viini oli heidän mielestään. Jokaisen viinimaistiaisen jälkeen koehenkilöiden suut pyyhittiin ja heidän suuhunsa kaadettiin täsmälleen samaa viiniä kuin aikaisemmin – vain näytettyä hintaa vaihdettiin.
Markkinointi hämää aisteja
Ilmiötä, jossa identtiset tuotteet mielletään erilaisiksi niiden eriävien hintojen perusteella, kutsutaan markkinoinnin lumevaikutukseksi.
Tutkijoiden mukaan seuraava mielenkiintoinen kysymys on, voisiko aivojen palkitsemismenetelmää muokata vähemmän vastaanottavaiseksi markkinointikikkoja kohtaan. Se saattaisi olla mahdollista esimerkiksi aisteja harjaannuttamalla.
Lähde: Science Daily, Metro
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.