Monimuotoisuutta voi edesauttaa monin eri tavoin. Alun perin brittiläinen makeisyhtiö Cadburry huomasi nopeasti, että erisävyisten suklaarivistöjen yhdistäminen samalle suklaalevylle ei ole yksi niistä, kertoo uuutistoimisto CNN.
Cadburry halusi juhlistaa Intian itsenäisyyspäivää monivärisellä Unity Barilla (suom. yhtenäisyyslevy).
– Tänä itsenäisyyspäivänä haluamme juhlistaa maata, joka seisoo yhtenäisenä monimuotoisuudessaan. Tahdomme esitellä Cadbury Unity Barin, Intian ensimmäisen suklaalevyn jossa on tummaa, maustettua suklaata sekä maito- ja valkosuklaata samassa levyssä, yhtiö tiedotti.
Uusi suklaatuote ei kuitenkaan maistunut sosiaalisen median kansalaisille. Osa ihmisistä syytti makeisjättiä rasismin vähättelystä.
Muun muassa New York Timesin ravintolakriitikko Tejal Rao onnitteli yhtiötä sarkastiseen sävyyn.
– Onnittelu Cadburylle rasismin ratkaisemisesta, Rao tviittasi.
Ziwe Fumudoh käytti kommentoinnissaan ironian eri sävyjä, kun hän mukaili kansalaisoikeustaistelija Martin Luther Kingi Jr.:n kuuluisia sanoja palautteessaan.
– Minulla on unelma, että lapsiani ei tuomita heidän suklaansa värin perusteella, vaan heidän kermaisen täytteensä perusteella, Fumudoh ivaili.
Tv-presoona ja muun muassa Top Chef -ohjelmasta tunnettu Padma Lakshmi tyytyi tviittaamaan gif-animaation irvistävästä Britney Spearsista.
Markkinointiyhtiö Ogilvyn suunnittelema kampanja käynnistyi kaksi viikkoa sitten, mutta siihen kiinnitettiin huomiota vasta tällä viikolla.
Cadburry kertoi twitterissä aiemmin, että uusi suklaalevy olisi ollut kaupallinen menestys ja myyty nopeasti loppuun.
Suklaayhtiö ei ole ainoa kömpelöön mainontaan sortunut. Muun muassa virvoitusjuomayhtiö Pepsi päätyi kovan kritiikin kohteeksi kaksi vuotta sitten, kun se käytti mediapersoona Kendal Jenneriä yhdistettynä mustien oikeuksiin liittyvään mielenosoituskuvastoon.