Keskustan puoluesihteeri ei pelkää, että ehdotus keskioluen myynnin siirtämisestä Alkoon heikentäisi puolueen kannatusta.
Keskustan tavoite siirtää yli 3,7 prosenttia alkoholia sisältävien juomien myynti Alkoon on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Puoluesihteeri Timo Laaninen kertoo, että tämä on ollut puolueen tavoite.
– Meitä on syytetty siitä, että emme ole tehneet tarpeeksi konkreettisia avauksia. Tässä taitaa olla sellainen, josta syntyy kunnon keskustelu, Laaninen kommentoi ehdotusta.
– Toivon, että keskustelu menee tähän ydinasiaan: miten voimme lieventää ongelmaa, joka on surullista todellisuutta sadoissa tuhansissa suomalaisissa kodeissa.
Ehdotus on ehtinyt herättää vastustusta sosiaalisessa mediassa jo vuonna 2013, kun se sisällytettiin Keskustan alkoholipoliittiseen linjaukseen.
Laaninen ei kuitenkaan pelkää linjauksen sisällyttämisen myös vaaliohjelmaan laskevan gallup-suosikin kannatusta ennen eduskuntavaaleja.
– Jos kannatus alkaa tämän takia laskea, niin sitten se laskee, hän toteaa.
Laaninen uskoo, että linjaus vaikuttaisi alkoholikulttuuriin siirtämällä kulutusta väkevistä alkoholijuomista kohti miedompia juomia, joita olisi edelleen saatavilla ruokakaupoista.
– Tavoitteena on, että alkoholin kokonaiskulutus laskisi, koska sillähän on suuri yhteys myös näihin haittoihin.