MTV Uutisten haastattelema Suomen moottorilentäjien liiton sihteeri Esa Harju sanoo sakkaamisen olevan laskuvarjohyppäämisen pahin vaara.
– Jos hyppylinjalle siirtyessä kone hidastaa vauhtia liikaa, rupeaa se sakkaamaan. Se on ehkä pahin tilanne, mitä hyppytilanteessa voi lentäjälle tapahtua.
Sakkaamisella tarkoitetaan lentokoneen tilaa, jossa siipi menettää suurimman osan nostovoimastaan, ja pahimmillaan kone voi pudota.
Viimeisimpien tietojen mukaan Uumajan lentoturman syynä oli lentokoneen irronnut siipi. Harjun mukaan taustalla on tuskin kuitenkaan huollon huolimattomuutta.
– Nämä koneet ovat säännöllisen huolto-ohjelman piirissä, ja huoltoa sekä koneen operointia seurataan tiiviisti viranomaisten toimesta.
Harju osallistui Porissa myös Huomenta Suomen keskusteluun ilmailuharrastamisesta:
7:28