Joidenkin medioiden mukaan Kazakstanissa joulupäivänä maahan syöksyneestä matkustajakoneesta selviytyneet olisivat kertoneet koneen lentäneen lintuparveen.
Myös esimerkiksi Venäjän liikenneviranomainen kertoo, että onnettomuuden taustalla olisi ollut törmäys lintuparven kanssa.
Traficomin ilmailujohtajan Jari Pöntisen mukaan lentäjät ovat koulutettuja toimimaan erilaisissa poikkeustilanteissa mukaan lukien lintujen aiheuttamat törmäykset.
– Lintutörmäyksiä sattuu globaalisti vähintäänkin kymmenittäin joka vuosi, Pöntinen sanoo.
Yleisellä tasolla on Pöntinen pitää epätodennäköisenä, että lintuihin törmääminen aiheuttaisi lentokoneen putoamisen.
– Moottorit voivat vaurioitua vakavastikin, mutta mitä todennäköisimmin kone säilyttää ohjattavuutensa ja se on osatehoillakin tuotavissa laskuun, Pöntinen sanoo.
Pöntinen toteaa, että jos törmäys lintujen kanssa on aiheuttanut vaurioita lentokoneeseen ja sen moottoreihin, käytettävissä oleva lentoaika voi kuitenkin lyhentyä merkittävästi.
Hän ei halua kommentoida mahdollisia lintutörmäyksen vaikutuksia Kazakstaniin syöksyneen koneen kohdalla.
– Virallinen tutkimustieto onnettomuudesta puuttuu näin aikaisessa vaiheessa, Pöntinen sanoo.
Suomessa ja muissa Pohjoismaissa suurin riski lentokoneiden ja lintujen yhteentörmäyksille on lintujen muuttoaikoina keväällä ja syksyllä.
– Lentoasemilla on olemassa lintukarkotteita, jotka pyrkivät lentoaseman välittömässä läheisyydessä lintuja karkottamaan ja siten vähentämään riskiä lintutörmäyksille, Pöntinen kertoo.