Jari Huttusella oli jalka tukevasti rallin MM-sarjan porttien sisäpuolella kaudella 2018, mutta sittemmin Kiuruvedeltä kotoisin olevasta kuljettajasta on tullut satunnainen vierailija MM-erikoiskokeilla.
Marcus Grönholmin manageroima Huttunen lähti rakentamaan kansainvälistä ralliuraa neljä vuotta sitten. Kausi 2016 kului Saksan Opel Rallye -cupissa, jonka mestaruuden hän otti kauden päätteeksi.
Kaudella 2017 Huttunen kilpaili rallin EM-sarjan junioriluokassa, josta hän pokkasi lopulta kakkossijan. Lisäksi hän kävi voittamassa Suomen MM-rallissa WRC2-luokan, vaikka hänellä ei ollut juurikaan kokemusta nelivetoisista R5-luokituksen autoista.
Huttunen oli antanut kovat näytöt, ja Hyundai oli iskenyt silmänsä suomalaiskuljettajaan. Huttunen oli yksi kahdeksasta kuljettajasta, joka pääsi finaalivaiheeseen tavoittelemaan Hyundailta R5-kalustoa rallin MM-sarjaan kaudeksi 2018. Kilpakumppaneina oli kovia nimiä, kuten Kalle Rovanperä, Gus Greensmith ja Pierre-Louis Loubet.
Syyskuussa 2017 Hyundain WRC-tiimi tiedotti, että se on pestannut Huttusen kehitysohjelmaansa kaudeksi 2018. Huttusen ralliura näytti etenevän hyvää vauhtia kohti lajin huippua.
Huttunen ajoi vuonna 2018 seitsemän MM-rallia Hyundai i20 R5 -autolla, ja parhaaksi tulokseksi jäi WRC2-luokan kakkostila Suomen osakilpailusta. Kiuruvetinen oli aiemmin näyttänyt lupaavaa vauhtia, joten tulokset olivat odotettua vaisumpia. Mutta suurin syy heikkoihin tuloksiin löytyi Hyundain R5-autosta, joka ei pärjännyt Skodan ja M-Sport Fordin kalustolle.
Hyundain kehitysohjelma pistettiin jäihin ennen viime vuotta, ja Huttunen jäi ilman kunnollista ralliohjelmaa. Hän sai ajaa Hyundain WRC-autolla kahdessa SM-osakilpailussa testimielessä ja lisäksi hän osallistui satunnaisiin kansainvälisiin kisoihin i20 R5 -autolla. "Jyskälästä" tuli jälleen kakkossija WRC2-luokassa.
Hyundai laajensi täksi kaudeksi rallin puolelle uutta junioriohjelmaansa, josta Huttunen ei saanut paikkaa. Norjalainen Ole Christian Veiby ja venäläinen Nikolai Grjazin aloittivat kautensa reilu viikko sitten Monte Carlon MM-rallissa.
Manageri Grönholmin mukaan hänen suojattinsa rannalle jäämiseen oli selkeä syy.
– Huttunen on edelleen Hyundain löysässä hirressä. Kyllä he haluavat auttaa Huttusta, mutta he valitsivat Grjazinin ja Veibyn WRC2-juttuunsa. Se oli pelkkä rahajuttu, Grönholm myöntää suoraan.
– Grjazin ja Veiby ajavat toki ihan hyvin, mutta kyllä Huttunen olisi saanut paikan, jos olisimme pystyneet keräämään rahat paikkaa varten. Sanoin heti, että me ei pystytä siihen, Grönholm toteaa.
Huttunen täyttää 26 vuotta tämän kuun lopussa. Sitä ennen hän osallistuu Ruotsin MM-ralliin Hyundai i20 R5 -autolla ja kilpailee WRC3-luokan pisteistä. Se on jälleen uusi näyttöpaikka suomalaiselle.
– Sitä emme tiedä vielä tarkkaan, mitä kaikkea Jari ajaa tällä kaudella. Sitä ohjelmaa puuhataan juuri nyt, Grönholm sanoo.
Rallissa rahalla ja vahvoilla taustajoukoilla voi ratkaista useimpia ongelmia. Tästä hyvänä osoituksena käyvät esimerkiksi Greensmith ja Loubet, jotka aikoinaan tavoittelivat Hyundailta samaa paikkaa kuin Huttunen.
Brittikuski Greensmith ajaa tänä vuonna yhdeksän MM-rallia M-Sport Fordin WRC-kalustolla. Ranskalainen Loubet aloittaa puolestaan yhdeksän MM-rallin ohjelmansa Hyundain WRC-autolla toukokuisesta Portugalin osakilpailusta.