Suomalainen rekankuljettaja Jari oli Princess Anastasian kannella, kun laivan ohjaus petti sähkökatkon seurauksena: "Se olisi varmaan kääntynyt koko ympyrän, mutta ranta tuli vastaan"

12:29img
Kuuntele, kun Jari kertoo hetkestä, jolloin Anastasia karahti karille.
Julkaistu 07.11.2019 14:36

Elise Tykkyläinen

elise.tykkylainen@mtv.fi

Princess Anastasia ajoi karille Tukholman saaristossa myöhään eilisiltana. Laiva saatiin ajettua takaisin Tukholmaan, josta se lähti tarkastuksen jälkeen kohti Helsinkiä tänä aamuna. MTV Uutiset tavoitti suomalaisen rekankuljettajan, joka oli työajossa Princess Anastasialla.

Matalikolle juuttunut matkustajalaiva saatu irti – Suomeen matkanneessa aluksessa yli tuhat ihmistä kyydissä

Jari Mäkimattila 61, on ajanut rekkaa yli 40 vuotta. Hän oli juuri syönyt illallistaan laivan buffet-ravintolassa ja lähti tämän jälkeen laivan kannelle.

– Kun olin kannella, tuli black-out ja täysi pimeys. Ainoastaan hätäpoistumisvalot olivat päällä lattian rajoissa ja ovien päällä, sellaiset himmeät valot, Mäkimattila kuvailee MTV Uutisille.

Hän oli sivukannella, kun karilleajo tapahtui.

– Laiva alkoi kääntyä ja se kääntyi varmaan yli 90 astetta. Olisi varmaan kääntynyt koko ympyränkin, mutta ranta tuli vastaan.

Anastasia karahti karille ruotsalaisen yksityisomisteisen tontin rantaan.

–  Nopeus oli niin pieni, että se oli vain pieni nykäys. Ei se jysähtänyt millään tavalla. Se rantautui aivan laiturin viereen ihan nätisti.

"Katselin, että mikähän on homman nimi"

Mäkimattila ei ole koskaan kokenut urallaan vastaavaa.

– Jotain pieniä teknisiä vikoja joskus laivamatkoillani ollut, mutta ei tällaista. Katselin, että mikähän tässä nyt on homman nimi. Mutta näin, että ei se ainakaan kova töyssäys tule olemaan. Ei minua pelottanut. Uteliaisuus siinä tietysti heräsi ja jäin kannelle. Sisällä käväisin vain katsomassa, mitä siellä tapahtuu. Siellä ei ollut muuta kuin pimeys.

"Paniikkia ei syntynyt"

Mäkimattila kertoo matkustajien pysyneen rauhallisina, eikä mitään paniikkia syntynyt, vaikka lapsiperheitä oli paljon. Hän ei usko, että alakansilla hyttikäytävilläkään olisi isompaa tömähdystä tuntunut.

– Luulen, että siellä vain ihmeteltiin, miksi valot sammuivat. Silloin oli buffet ravintola aivan täynnä ihmisiä. Varmaan suurin osa oli syömässä.

–  Blackout kesti noin viisitoista minuuttia. Pikkuhiljaa valoja rupesi syttymään ja sitten tulikin jo ihan täydet valot.

Ajoneuvot autokannella olivat kunnossa

Kuljettajille ei tullut erillistä pyyntöä käydä tarkistamassa ajoneuvojensa kuntoa. Mäkimattila lähti tänä aamuna käymään autokannella noutamassa puhelimensa laturia. Hänen mukaansa ajoneuvot olivat normaalisti paikoillaan, eikä vettä ollut vuotanut sisälle mistään.

– Kaikki oli siellä kannella ihan okei, hän kertoo.

Risteilyohjelma jatkui

Sähköt saatiin blackoutin jälkeen palautumaan ja laiva lähti Mäkimattilan mukaan omilla koneillaan liikkeelle kohti Tukholmaa.

– Ei minua pelottanut. Kaikki oli ihan rauhallista. Hinaaja oli siinä vain saattamassa, mutta kyllä siinä oli köysi kiinni hinaajaan. Illalla kymmenen aikaan oltiin Tukholmassa. Se ei kauan vienyt. Yö meni ihan normaalisti risteilyohjelman mukaan.

– Se olisikin ollut vähän jännempää jo, jos oltaisiin oltu ihan tuolla aukealla. Mutta tämä tapahtui kapealla väylällä.

Tänä aamuna Princess Anastasia lähti kohti Helsinkiä noin kahdeksalta Suomen aikaa.

– Äsken kävin kysymässä ja sanoivat, että laivan pitäisi olla Helsingissä 23:30.

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet