Suomalainen urheiluvaate esittäytyy Saksassa

Julkaistu 30.01.2009 16:18(Päivitetty 01.05.2009 14:23)

Suunnittelija Tuukka Peltokankaan Luhdalle suunnittelema lasketteluasu talvelta 2008-09.Suunnittelija Tuukka Peltokankaan Luhdalle suunnittelema lasketteluasu talvelta 2008-09.Tuukka Peltokangas / Luhta.

Samaan aikaan kun muu vienti sinnittelee taantumassa, suomalaiset urheiluvaatteet suuntaavat maailmalle. Joukko urheiluvaatesuunnittelijoita osallistuu tällä viikolla Saksassa pidettäville Euroopan suurimmille alan messuille. Tarkoitus on tehdä suomalaisosaamista tunnetuksi – myös suomalaisille.

Urheiluvaatteita suunnitteleva Mari Talka tietää, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Hän kertoo aiheesta kuvaavan esimerkin.

Yksi Talkan urheiluvaatteiden suunnittelijaverkoston FinIDEAn jäsenistä oli tehnyt vuosikausia mallistoja eräälle suurelle lumilautamerkille Yhdysvaltoihin. Kerran hän meni etsimään itselleen ulkoiluhousuja kaupasta Suomessa. Kuinka ollakaan, myyjä alkoi esitellä hänelle hänen itse suunnittelemiaan vaatteita.

Myyjän ajatus oli, että koska tuote oli amerikkalainen ja edusti isoa merkkiä, sen oli oltava suomalaista hienompi. Kotimaiset tuotteet saattoi ohittaa nopeasti.

Kyseinen suunnittelija ei ryhtynyt kehumaan tekemisillään vaan tyytyi mainitsemaan, että tuote on hänelle entuudestaan tuttu.

Ostiko suunnittelija kaupasta omat housunsa, sitä Talka ei muista. Tarinan opetus on kuitenkin, että kotimaisen suunnittelun verkot ulottuvat yllättävän pitkälle. Lisäksi suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu vähätellä omaa osaamistaan.

– Markkinat ovat hyvin globaalit. Monet meistä urheiluvaatesuunnittelijoista ovat tehneet töitä ulkomaisille firmoille. Sitten suomalainen kuluttaja ostaa meidän Suomessa suunnitteleman tuotteen ja luulee sitä joksikin muuksi. Uskon ihan oikeasti että jos kuluttajat tietäisivät mitä kaikkea me osaamme ja teemme, arvostus olisi vielä suurempaa, Talka toteaa.

Ispo-messut kokoaa alan osaamisen yhteen

Urheiluvaatteiden suunnittelija Mari Talka matkaa helmikuun alussa Ispo-messuille Saksaan.Urheiluvaatteiden suunnittelija Mari Talka matkaa helmikuun alussa Ispo-messuille Saksaan.

Mari Talkan edustama FinIDEA esittäytyy muutaman muun suomalaisosaston kanssa tällä viikolla kansainvälisillä Ispo-urheiluvaate- ja tarvikemessuilla Münchenissä Saksassa. Ispo on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Euroopan suurin alan tapahtuma. Kävijöitä messuilla on kymmeniä tuhansia.

FinIDEA haluaa vakuuttaa osastollaan paitsi ulkomaalaiset myös suomalaiset urheiluvaatteiden hankkijat. Sen jäsenet ovat työskennelleet pitkään kärkimerkeille, kuten Adidakselle ja Speedolle, ja moni kuluttaja niin Suomessa kuin ulkomaillakin käyttää heidän suunnittelemiaan tuotteita päivittäin.

Ei pupuja pöksyssä

Suunnittelija Mari Talka on siirtynyt lasketteluvaatteista golfmuotiin.Mari Talka on siirtynyt lasketteluvaatteista golfmuotiin.Mari Talka / Rukka.

Mari Talkan mukaan suomalaissuunnittelijat lähtevät maailmalle ylpeinä osaamisestaan.

– En usko, että suomalaiset nykysuunnittelijat ajattelevat enää, mitä muut heistä ajattelevat. Lähdemme pikemminkin siitä, että olemme hyviä. Toki pitää muistaa, että kaikki meidän suunnittelijamme ovat toimineet kansainvälisillä areenoilla jo vuosia. Senkään takia meillä ei ole pupuja pöksyssä.

Talka muistuttaa, että suomalaisia urheiluvaatemerkkejä viedään ulkomaille kymmenillä, ellei jopa sadoilla miljoonilla vuosittain. Aina näin ei ole ollut. Samalla tavalla kuin nyt vaatteet suunnitellaan ja ideoidaan Suomessa ja tuotetaan esimerkiksi Kiinassa, 1960- ja 70-luvuilla Suomi oli Euroopan halpavaatteiden tuotantomaa ja vaatteet suunniteltiin vaikkapa Ruotsissa.

– Suomi on ollut aikoinaan esimerkiksi iso Hennes & Mauritzin tuotantomaa, Talka tietää.

Kotimainen suunnittelu ponnisti pinnalle omilla merkeillä.

– 1980- ja 90-luvuilla Suomi oli suorastaan ulkoilu- ja urheiluvaatteiden trendsetteri. Me 70-luvulla syntyneet suunnittelijat olemme sitten saaneet nauttia aiempien tekijöiden isosta opista.

Ilmasto suunnittelijoiden apuna

Suunnittelija Jasmiine Julin-Aron Rukka MC-malliston muotia.Suunnittelija Jasmiine Julin-Aron Rukka MC-malliston muotia.Jasmiine Julin-Aro / Rukka.

Suomalaissuunnittelijoilla on hyvä tietotaito varsinkin kylmän alueen vaatteista.

– Siinä me olemme ihan spesialisteja. On eri asia laittaa muodikas ulkonäkö tuotteeseen, kun siihen osaa rakentaa myös toiminnallisuuden ja lämmön – ja lämmön liikkeessä, joka on erittäin haastavaa. Nämä asiat ovat hallussa erityisesti suomalaisilla urheiluvaatesuunnittelijoilla, Mari Talka kehuu.

Suomalaisen voivat kiittää osaamisestaan muun muassa ilmastoa.

– Ilmasto on ykköstekijä. Aika harvoin kuulee, että kukaan meistä suomalaisista urheiluvaatesuunnittelijoista lähtee suunnittelemaan ulkomaille rantapukeutumista tai bikineitä. Semmoisiakin poikkeuksia aina on, mutta se on harvinaisempaa. Kyllä meiltä viedään maailmalle kylmältä ja vedeltä suojaavan vaatteen suunnittelua.

Ulkomaalaisia viehättää suomalaisissa tuotteissa käytännöllisyys ja järkevyys – niin tylsältä kuin se Talkan mielestä kuulostaakin.

– Se on tärkeä asia, etenkin kun siihen saa vielä päälle hauskuuden, kiinnostavuuden ja muodin. Joku on julkisuudessa maininnut että muoti on turhuutta, mutta minusta kaikki estetiikka on tärkeää.

Neonvärit ovat täällä taas

Suunnittelija Mari Talkan Rukka golf -malliston muotia.Mari Talkan Rukka golf -malliston muotia.Mari Talka / Rukka.

FinIDEA esittelee Ispo-messuilla yhteisen trendinäkemyksensä ja värikarttansa talvelle 2011–2012.

– Suunnittelija on perusluonteeltaan sellainen, että tulevaisuus näyttää aina kutkuttavalta ja mielenkiintoiselta. Me olemme lähteneet ennusteissamme hakemaan Helsinkiä trendikaupungiksi.

Mari Talka pohtii, että muoti on ollut jo pitkään hyvin sallivaa ja tulee sellaisena jatkumaankin.

– Jokaiselle on oltava jotain, eikä yhtä ainoaa oikeaa muotia enää ole. Sama suuntaus jatkuu pitkälle tulevaisuuteen. Kuluttajasegmentit ovat pirstaloituneita. Enää ei suostuta vetämään sitä kirkkaan neonväristä takkia päälle, jos ei se kerta kaikkiaan käy. Sekin on tosin meidän trendiennusteissamme, että neonvärit ovat taas täällä ja vahvasti.