Suomalainen autourheilu pääsee ensi kertaa osalliseksi Suomen Olympiakomitean tukijärjestelmään. Ensimmäiseksi tehostamistuella lisätään autourheilun valmennuksen resursseja.
Ylälaidan videolla AKK Motorsportin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio kommentoi Olympiakomitean tuen piiriin pääsemisen merkitystä suomalaiselle autourheilulle.
Suomalaisen moottoriurheilu kattojärjestö AKK-Motorsport ry on innoissaan päästessään osaksi Olympiakomitean tukijärjestelmää. Tähän mennessä autourheilua on rakennettu pääasiassa urheilijoiden ja liiton omin voimin, tukena on ollut Opetus- ja kulttuuriministeriön yleisavustus.
– Nyt autourheilu on aidosti osa suomalaista huppu-urheilukokonaisuutta myös virallisesti. Toki taloudellinen ja valmennuksellinen apu on ensiarvoista, mutta symbolisesti tukipäätökset ovat lajille erittäin tärkeä tunnustus, sanoo AKK-Motorsport ry:n puheenjohtaja Juhani Pakari tiedotteessa.
Tukiryhmään kuuluvat urheilijat:
Alatalo William (s. 19.4.2002)
Laji: Rata-autoilu (F4, Italian mestaruussarja)
Kotipaikka: IlmajokiPuhakka Juuso (s. 16.8.1998)
Laji: Rata-autoilu (Lamborghini Super Trofeo)
Kotipaikka: KirkkonummiTonteri Paavo (s. 28.1.2000)
Laji: Rata-autoilu (Englannin F4-sarja)
Kotipaikka: HelsinkiTrogen Sami-Matti (s. 13.5.2002)
Laji: Rallicross (Rallicrossin MM-sarja, RX2-luokka)
Kotipaikka LohjaValtanen Juho (s. 16.8.1996)
Laji: Karting
Kotipaikka: Ulvila
Olympiakomitean myöntämä tehostamistuki kohdentuu erityisesti lajiliiton huippuvalmennusohjelma AKK Driver Academyn nuorten A-maajoukkueeseen, johon kuuluu viisi autourheilijaa: William Alatalo, Juuso Puhakka, Paavo Tonteri, Sami-Matti Trogen ja Juho Valtanen.
Heistä tulee historian ensimmäiset Olympiakomitean tukiurheilijat autourheilun osalta. Tehostamistuen tarkoituksena on valmennuksen resurssien lisääminen.
– Tehostamistuen avulla saamme valmentajillemme lisää työpäiviä, jotka mahdollistavat urheilijan ja valmentajan välisten läsnä olevien valmennuskertojen lisäämisen, AKK-Motorsport ry:n valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola sanoo.
Olympiakomitealla paljon opittavaa moottoriurheilusta
AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio lähestyi Olympiakomiteaa aiheesta. Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki suhtautui heti avoimesti.
– Hän (Lehmuskallio) esitti pyynnön, että voisimmeko puhua autourheilusta, kun puhumme suomalaisesta urheilusta maailmalla. Eihän suomalaisesta urheilusta puhuessa voi autourheilua millään tavalla sivuuttaa. Paitsi, että yhteistyön alku on historiallinen Suomen mittakaavassa, se on sitä myös maailman mittakaavassa. Suomessa tämä mahdollistuu Huippu-urheiluyksikön kautta, Lehtimäki sanoo.
– Autourheilijoiden urheilijapolussa on alusta saakka nähtävillä ammattilaisuus ja ammattilaisuuteen tähtääminen. Se on varmasti asia, josta voimme Huippu-urheiluyksikössä saada oppia muihin lajeihin. Lisäksi tapahtumien järjestäminen ja viestintä ovat asioita, joissa autourheilu ja AKK-Motorsport pystyvät antamaan oppia, Lehtimäki jatkaa.