Toyotan WRC-rallitallin uusi projekti tuo työpaikkoja Jyväskylän seudulle.
Toyotan on tarkoitus rakentaa teknologiakeskus Jyväskylän ja Laukaan rajalle lähelle Leppäveden kylää. Toyota valottaa enemmän suunnitelmiaan lokakuun alussa, kun se järjestää paikallisille asukkaille ja sidosryhmille kutsutilaisuuden.
LUE MYÖS: Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotus
Tässä vaiheessa on tiedossa, että moderni teknologiakeskus työllistää yli 200 henkilöä tulevaisuudessa.
– Iso hatunnosto Toyotalle, koska ensinnäkin he ovat sitoutuneet tähän rallihommaan ja toisekseen he ovat valmiita sijoittamaan Keski-Suomeen ja lähtemään tällaiseen hankkeeseen Suomessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kiittelee MTV Urheilun haastattelussa.
– Suomessa on toki tehty autoja, mutta millään autotehtaalla ei ole ollut täällä tällaista kehityskeskusta. Toyotalla on ajatusta rallipuoleen, ja tulevaisuudessa keskuksesta voisi saada urheiluauto- ja siviiliautopuolelle dataa ja oppia, jota voitaisiin hyödyntää. Tässä on ideana rakentaa sellaiset tiet ja fasiliteetit, että niitä voi hyödyntää kaikkeen.
Jyväskylän Jyskässä majaansa pitävä Toyota aikoo käydä tiivistä dialogia paikallisten kanssa jo ennen rakennusprojektin alkua ja sen aikana. Toyotan mukaan teknologiakeskuksesta rakennetaan ekologinen, luontoa kunnioittava ja turvallinen alue, jonka luontoarvoja kunnioitetaan rakentamista suunniteltaessa.
Toyota oli aiemmin korvamerkinnyt Jyväskylän toiselta puolelta paikan, jonne keskus olisi voitu rakentaa. Lopulta alueesta ei päästy sopimukseen metsäyhtiön kanssa. Uusi alue löytyi Jyväskylän kaupungin avustuksella.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala vaatii jättimäistä muutosta rallin MM-sarjaan – Toyota-pomo puhui jo FIAlle: "Se on varmaa"
Rakennustyöt kestävät useamman vuoden.
– Jos kaikki asiat menevät hyvin, niin onhan se mahdollista, että jonkinlaista teiden rakentamista aloitettaisiin jo ensi vuonna, Latvala arvioi.
Siinä kestää vielä pidempään, että alueella voidaan kehittää Toyotan ralliautoja.
– Tien rakentamisen jälkeen sitä pitää polkea ja tie pitää saada kovettumaan. Kun tien saa ensimmäisen kerran valmiiksi, sillä ei voi vielä ensimmäisenä vuotena edes ajaa, vaan se siirtyy seuraavalle vuodelle ennen kuin se on painunut riittävästi. Sen jälkeen tie on kestävä ajamiseen, Latvala sanoo.