Auto päätyy Suomessa romutettavaksi keskimäärin 20,7 vuoden iässä. Se on eurooppalaisittain erittäin korkea ikä.
Suomalaisautojen romutusikä on Länsi-Euroopan huippua.
– Kilpailemme Kreikan kanssa siitä, missä ajetaan vanhimmilla autoilla, Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen toteaa.
Suomen Rengaskierrätys Oy ja Suomen Autokierrätys Oy palkittiin vuoden ympäristöpalkinnolla Helsingin messukeskuksessa järjestettyjen Auto 2018 -messujen yhteydessä pidetyssä Auto- ja liikennegaalassa. Palkinnon jakoivat Auto- ja liikennetoimittajat ry ja Neste.
Viime vuonna Suomessa päätyi romutukseen 72 710 autoa, mutta tänä vuonna menee rikki 90 000 auton raja. Osin kasvu selittyy valtion myöntämällä romutuspalkkiolla, jonka ajatuksena oli uudistaa autokantaa kohti vähäpäästöisempiä malleja.
Alla olevalla videolla Trafin toimialajohtaja kertoo, miten autovero tulisi poistaa.
7:13
Pääosan kasvusta selittää digitalisaatio ja tietojärjestelmien integrointi Trafin kanssa. Se on yksinkertaistanut auton matkaa kuluttajalta romuttamolle.
– Nykyisin puretuista varaosista kolmasosa menee vientiin, ja koko auton kierrätysketju toimii jo melko hyvin. Samalla meillä on Suomessa kehittämistä siinä, miten saamme harmaan talouden kitkettyä alalta pois. Vielä liian moni auto katoaa ilman virallista romutustodistusta, Silvennoinen toteaa.
Renkaita kierrätetty pian miljoonan tonnin edestä
Autonrenkaan keskimääräinen käyttöikä Suomessa on kuusi vuotta. Kun auto päätyy romutettavaksi keskimääräisessä runsaan 20 vuoden iässä, siinä vaiheessa alla ovat kuluneet kolmet kesä- ja kolmet talvirenkaat.
– Rengaskierrätys ja autokierrätys ovat suomalaisen kuluttajan kannalta jopa hämmästyttävän hyvin toimivia, käteviä arjen järjestelmiä. Näiden tahojen avulla käyttöikänsä päähän tulleet tuotteet saadaan hyödynnettyä tehokkaasti, Liikennetoimittajien puheenjohtaja Mikko Autio perusteli palkittujen valintaa.
Sekä Suomen Rengaskierrätys että Autokierrätys ovat omien alojensa tuottajayhteisöjä. Ne huolehtivat jäsentensä puolesta siitä, että tuotteet kierrätetään ja hyötykäytetään oikein.
– Ympäristö- ja ilmastoasioiden merkitys yhteiskunnassa vain jatkaa kasvamistaan, minkä vuoksi halusimme tuoda mukaan tällaisen kategorian. Ympäristöasiat koskettavat jokaista auto- ja liikennetoimittajaa ja ovat osa koko ammattikunnan jokapäiväistä työtä yleisölle suunnattujen sisältöjen parissa, Autio totesi.
Suomessa toimivat rengasalan yhtiöt perustivat Suomen Rengaskierrätyksen tuottajayhteisökseen vuonna 1995. Kun ensimmäisenä vuonna renkaita saatiin kulutuksesta talteen noin 15 000 tonnia, oli määrä viime vuonna kohonnut noin 55 000 tonniin.
Yhteensä miljoonan kerätyn tonnin raja rikkoutuu vuoden 2019 aikana.
– Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että kierrätysjärjestelmämme toimisi mahdollisimman hyvin ja kuluttajalle vaivattomasti, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen toteaa.
Tämä on onnistunut ilmeisen hyvin. Viime vuodet renkaiden keräysaste on ollut lähes sata prosenttia.