MTV Autojen lukijat kertovat oudoimmista kokemuksistaan autohuolloista.
Kysyimme lukijoiltamme, millaisia erikoisia kokemuksia heillä on autohuolloista. Lue millaisiin tilanteisiin lukijat ovat törmänneet autohuoltojen yhteydessä. Onko heitä yritetty huijata?
"
En mennyt tähän halpaan
”Auto oli merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa. Vastaanottaessani autoa huollosta työnjohto ilmoitti, että asentaja oli kuullut turbosta sivuääniä. Kannattaisi kuulemma vaihtaa. Onneksi autojen tekniikka oli sen verran tuttua, että en mennyt tähän halpaan.
Ajoin turbolla yli 200 000 kilometriä, ja se jäi vielä ehjäksi, kun vaihdoin auton. Joku autoista vähemmän ymmärtävä olisi tilannut heti turbon vaihtoajan.” Antti
”Merkkihuolto ilmoitti määräaikaishuollon yhteydessä, että jarrulevyt ovat loppu ja vakaajien puslat rikki. Kysyivät, että vaihdetaanko samalla. Onneksi vastasin ei ja vein auton "merkittömään" huoltoon, jossa katsoivat auton läpi ja ihmettelivät, miksi olin sen sinne tuonut. Autossa ei ollut mitään vikaa.
Eipä ole tarvinnut merkkihuoltoon enää mennä. Kuusi vuotta on ajettu "rikkinäisillä" puslilla.” Tuomas
"
Maksoin siis vain auton makuuttamisesta parkkipaikalla
”Päätin teettää kausihuollon paikallisella korjaamolla. Kerroin, miksi auto huolletaan ja teimme myös hinta-arvion. Huoltoon kuului myös sytytystulppien vaihto, joten hintaa tuli 250 euroa. Hain auton huollosta, ja korjaaja kertoi jarrupalojen olevan vaihtokunnossa. Hämmästyin, kun maksoin huollon ja hinta oli vain 200 euroa. Tyytyväisenä maksoin ja ajoin kotiin.
Kotona kävin läpi korjauskuitin ja huomasin, miksi maksoin niin "vähän". Huolto oli tehty dieselin mukaan, eikä tulppia oltu vaihdettu. Jos auton nokkapelti olisi aukaistu, olisi varmaan huomattu, että huollettavana on bensakone. Maksoin siis vain auton makuuttamisesta parkkipaikalla.” Janne
”Syksyllä 2014 vein automme 90 000 kilometrin huoltoon. Huollon jälkeen ilmoittivat, että jarrupalat ovat huonot, ja ne pitäisi vaihtaa. Viime syksynä ostin uudet jarrupalat vaihtaakseni ne itse. Ei tarvinnut vaihtaa, koska jokaisessa jarrupalassa oli edelleenkin reilusti yli 50 prosenttia jäljellä. Kilometrejä 115 000 mittarissa.
"
No, olen tuon firman entinen asiakas
Samainen yritys veloitti edellisenä syksynä 60 000 kilometrin huollosta 500 euroa. Kaikki samat toimenpiteet olisi saanut tarjouksena 235 eurolla, mutta kun en tiennyt etukäteen, että huollon seinällä oli moinen tarjous.
No, olen tuon firman entinen asiakas.” Markku
”Vein auton merkkiliikkeen huoltoon jakopään hihnan, kiristysrullan ja ohjainrullan vaihtoon. Muutaman päivän päästä tuli tekstiviesti että auto valmis. Hain auton, maksoin laskun ja ajoin kotiin.
"
Suojakotelo oli laitettu väärin takaisin paikoilleen
Kaverini, joka tietää autoista enemmän kuin minä sanoi moottorin ääntä kuunneltuaan, että ei ole oikein, että kuuluu tuollainen hinkkaava ääni. Hän purki tallissaan jakopään, ja huomasimme että hihnan suojakotelo oli laitettu väärin takaisin paikoilleen. Siinä yhteydessä se oli myös haljennut ja osuessaan jakohihnaan pilannut senkin.
Kiristinrulla oli vaihdettu, mutta ohjainrullaa, joka oli aivan väljä ja hajoamispisteessä, ei oltu vaihdettu vaikka siitäkin laskutettiin. Sen lisäksi moottorin alla olevasta suojamuovista oli hukattu yksi ruuvi, ja se oli vedetty nippusiteellä takaisin kiinni.
Menin takaisin autohuoltoon ja kerroin huoltotiskin takana olevalle henkilölle tilanteen, joka ei halunnut ottaa asiaan sen enempää kantaa.
Lopputulos oli se, että sain mukaani uuden hihnan sekä maksamani ohjainrullan. Asiakaspalvelija tarjosi minulle uutta huoltoaikaa viikon päästä, mutta sanoin, että tarvitsen autoani ja kaverini kasaa sen jo tänään valmiiksi. Tämän jälkeen hän vielä muistutti minua, ettei heidän huoltotakuunsa ole voimassa, kun sen tekee joku muu kuin heidän asiantunteva huoltomekaanikkonsa.
"
Ei sitä tarvitse vaihtaa, kun ei sitä siellä ole.
Tapahtuneen jälkeen olen käyttänyt autoani eri huoltofirmoissa vaihtelevin tuloksin. Aika usein on huollon jäljiltä puuttunut osia, jotka kuitenkin ovat autoon kuuluneet. Kerran meinasivat joka pyörästä jäädä lukkomutteritkin matkalle, ja ehjä pyöränlaakerikin on onnistuttu rikkomaan vetoakselin suojakumin vaihdossa. Öljynvaihdossa kaadettiin kerran liikaa öljyä moottoriin.
Mielestäni auto pitäisi olla paremmassa kunnossa, kun sen hakee huollosta pois eikä toisinpäin.” Vesa
”Pyysin erään huollon yhteydessä vaihtamaan autooni termostaatin. Heti vaihdon jälkeen auto vuoti pakkasnestettä. Ilmoitin asiasta huoltoon, jolloin minulle kerrottiin, että vuoto tulee vesipumpulta. Varaa aika, niin vaihdetaan. Samalla uusitaan jakopää.
Vähän epäilin, kun vuoto alkoi heti huollosta tullessani. Könysin auton alle ja näin selvästi, että termostaatin kotelosta oli yksi ruuvi ihan löysällä, tosi hankalassa paikassa, enkä itse saanut sitä kiristettyä.
Menin liikkeeseen ja pyysin kiristämään irti olevan ruuvin. Vastaus oli, että vesipumppu on rikki ja hajottaa kohta koko moottorin. Pyysin tarkastamaan. Olin käynyt auton alla katsomassa ja kyllä siellä jokin pultti irti on. Pultti kiristettiin, eikä auto enää nestettä vuotanut.
Pyysin samassa autohuollossa, että vaihtaisivat autoon raitisilmasuodattimen keväisin. Se luvattiin vaihtaa ja erikseen laskutettiin osa ja vaihtotyö. Muutaman vuoden jälkeen ihmettelin, kun kojelaudalle tuli mustaa mutua ja pieniä murusia. Tutkin ja etsin ongelmaa jonkin aikaa. Auto oli hiljattain käynyt huollossa, jossa suodatin olisi pitänyt vaihtaa.
"
Kysyin, että jos sitä suodatinta ei kerran autossa ole, mikä se sitten on, minkä sieltä vaivoin sain irti ja miksi osa on laskutettu.
Raitisilmasuodattimen irrotus ei käynyt ihan helposti: oli niin täynnä moskaa, pölyä, hiekkaa, neulasia ja niin edelleen. Soitin ja kysyin merkkihuollosta, miksei sitä ole vaihdettu. Vastaus oli, ettei autossa ole kyseistä suodatinta lainkaan ja vaikka olisikin, ei sitä tarvitse Suomen olosuhteissa vaihtaa. Kysyin, että jos sitä suodatinta ei kerran autossa ole, mikä se sitten on, minkä sieltä vaivoin sain irti ja miksi osa on laskutettu.
Kerroin, että on aika kummallista, että maksan työstä ja osasta erikseen useana vuotena ja nyt ilmoitetaan, että ei sitä tarvitse vaihtaa, kun ei sitä siellä ole.
"
Kerroin uudelleen, että minulta on laskutettu osa moneen kertaan, eikä sitä ole kuitenkaan vaihdettu ja tuo on varsin omituista.
Puhelu huoltoneuvojan kanssa päättyi, mutta hetken kuluttua autoliikkeen johtaja soitti ja kysyi asiasta. Kerroin tapahtuneesta. Vastaus oli, että heidän huoltoneuvojansa ovat hyvin koulutettuja eikä heidän ammattitaitoaan voi kyseenalaistaa. Kerroin uudelleen, että minulta on laskutettu osa moneen kertaan, eikä sitä ole kuitenkaan vaihdettu ja tuo on varsin omituista.
Johtajan vastaus oli, että mitä jos asioisin jatkossa suoraan hänen kanssaan enkä häiritsisi huoltoneuvojia. Totesin, että varmasti teen näin, kun seuraavan kerran tulen huoltoon. Enpä ole tässä autohuoltoliikkeessä autojani enää huollattanut.” Marko