Suomalaisten mielestä suurin osa kodin askareista kuuluu tasapuolisesti miehille ja naisille. Kuitenkin tietyt kotityöt, kuten pyykinpesu ja viemäreiden putsaaminen, määritellään vahvasti sukupuolen kautta. Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksessa jaottelu korostui erityisesti miesten vastauksissa.
Suomalaisen Työn Liitto otti selvää suomalaisten suhtautumisesta siivoukseen ja kotitöihin. Kampanjatutkimus paljastaa, että suomalaiset suhtautuvat kotitöihin melko sukupuolineutraalisti. Yleisimpien kodin askareiden mielletään kuuluvan tasapuolisesti sekä miehille että naisille: noin 90 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että esimerkiksi kaupassa käynti, ruoanlaitto, tiskaaminen, roskien vienti ja imurointi ovat tasapuolisesti molempien sukupuolien tehtäviä.
Eräät askareet kuitenkin jakavat suomalaisten mielipiteitä. Esimerkiksi viemäreiden putsaamisen ja nurmikon leikkaamisen nähdään kuuluvan enemmän miehille. Vastaavasti enemmän naisten töiksi mielletään pyykin ja lattioiden pesu sekä pölyjen pyyhintä.
– Niin sanotut likaiset ja raskaat työt nähdään monesti miesten velvollisuutena. Mielenkiintoista kuitenkin on, että juuri miehet itse kokevat nämä työt vahvasti omikseen. Naiset sen sijaan eivät näe rooleja yhtä vahvasti. Kun esimerkiksi miehistä lähes puolet ilmoitti nurmikon leikkauksen kuuluvan miehille, naisista vain joka neljäs oli samaa mieltä, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila toteaa.
Siivoustottumuksissa on eroja
Sen lisäksi, että tietyt kotityöt näyttäisivät jakautuvan miesten ja naisten välillä eri tavalla, myös siivoustottumuksissa on eroavaisuuksia.
– Käsityksemme mukaan miehet ehkä siivoavat harvemmin, mutta silloin perusteellisemmin. Naiset taas siivoavat useammin ja pitävät kodin aina perussiistinä, KiiltoCleanin markkinointipäällikkö Tiia Rita kertoo.
Sinituotteen varatoimitusjohtaja Aino Määttä on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa etenkin naisille kodin puhtauden ylläpito on osa jokapäiväisiä askareita, ja varsinaisista suursiivouksista on luovuttu.
– Kuluttajapalautteessa sukupuolierot näkyvät erityisesti siinä, että miehet ovat aktiivisempia ottamaan selvää uusista siivousvälineistä ja arvostavat tuotteita, jotka oikeasti toimivat eri käyttökohteissa. Heiltä tulee myös paljon tuoteideoita, Määttä kertoo.
Rita puolestaan kertoo, että puhdistusaineita koskevassa kuluttajapalautteessa miesten siivousta koskevat kysymykset ovat yleensä yksilöidympiä ja tiettyyn tilaan, tilanteeseen tai likaan liittyviä.
– Miehet ottavat oikeanlaisista pesuaineista selvää ennen siivousta. Naisten kysymykset taas ovat yleisemmällä tasolla, tai apua kysytään silloin, kun omat konstit on jo käytetty, Rita sanoo.
Mitkä kotityöt kuuluvat miehille tai naisille?
Kaupassa käynti
o 93 % molemmille (miehet 93 %; naiset 94 %)
o 2 % miehille (miehet 3 %; naiset 1 %)
o 3 % naisille (miehet 3 %; naiset 3 %)
Imurointi
o 91 % molemmille (miehet 89 %; naiset 94 %)
o 4 % miehille (miehet 4 %; naiset 4 %)
o 4 % naisille (miehet 6 %; naiset 2 %)
Lattioiden pesu
o 80 % molemmille (miehet 79 %; naiset 82 %)
o 3 % miehille (miehet 3 %; naiset 2 %)
o 16 % naisille (miehet 17 %; naiset 15 %)
Pölyjen pyyhkiminen
o 75 % molemmille (miehet 75 %; naiset 74 %)
o 1 % miehille (miehet 1 %; naiset 1 %)
o 22 % naisille (miehet 22 %; naiset 22 %)
Pyykinpesu
o 74 % molemmille (miehet 74 %; naiset 74 %)
o 1 % miehille (miehet 1 %; naiset 1 %)
o 23 % naisille (miehet 24 %; naiset 23 %)
Ikkunoiden pesu
o 73 % molemmille (miehet 71 %; naiset 74 %)
o 6 % miehille (miehet 7 %; naiset 5 %)
o 20 % naisille (miehet 21 %; naiset 19 %)
Nurmikon leikkaaminen
o 62 % molemmille (miehet 52 %; naiset 72 %)
o 35 % miehille (miehet 45 %; naiset 25 %)
o 1 % naisille (miehet 1 %; naiset 1 %)
Viemäreiden putsaaminen
o 55 % molemmille (miehet 47 %; naiset 63 %)
o 41 % miehille (miehet 49 %; naiset 33 %)
o 2 % naisille (miehet 2 %; naiset 1 %)
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 ja siihen vastasi 2 014 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Tutkimus on tehty osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on edistää suomalaisten tuotteiden myyntiä ja siten suomalaista työtä.
Lähde: Suomalaisen Työn Liitto
Hyödynnä kotitalousvähennys
Miten kotisiivouksesta saa kotitalousvähennyksen? Lakimies Päivi Kaari kertoi vastauksen Studio55.fi-lähetyksessä joulukuussa 2015.
25:44