Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala saa tällä viikolla pukea ajohaalarit päälle.
38-vuotias tuurilainen palaa ensi kertaa sitten vuoden 2020 helmikuun rallin MM-sarjassa ykköskaliiberin auton rattiin. Latvala oli jo kisaa ennakoivissa testeissä maanantaina silkkaa hymyä. Ensikokemus uuden sukupolven Rally1-hybridiautolla oli mieleen.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä hersyvä lupaus MM-ralliin palaavalle tallipomolleen – "Jos Jari-Matti minut ajamalla voittaa"
Torstaina alkavassa Suomen MM-rallissa Latvala pyrkii ajamaan maltilla. Toyotan lähettiläänä Jyväskylässä toimiva rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen antoi oman tulostavoitteensa Latvalalle, jota mies myös pyrkii noudattamaan.
– Testi oli tärkeää kisaa ajatellen, että sai fiiliksen päälle ja tunnelmaa ralliin. Yritän pitää maltin hommassa koko ajan, kun lähdetään nuotittamaan. On pidettävä omasta vauhtitasosta kiinni ja ajettava sillä. Katsotaan sitten, mihin se riittää, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen yllätys, Latvala sanoi MTV Urheilulle.
– Ei lähdetä sinkoilemaan. Se on kaikkein pahin, mitä voidaan tehdä. Kankkusen Juha minulle ohjeeksi sanoi, että aja sijoille 4-8. Siinä on Juhan mukaan tavoite, jonka voin itselleni asettaa. Se kuulostaa ihan järkevältä.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä saa helpotusta Suomen MM-ralliin - asiantuntijalta karu arvio Ott Tänakin tilanteesta
Tehdastalliura rallin MM-sarjassa päättyi kauden 2019 jälkeen. Sen jälkeen Latvala on kisannut historic-luokan Toyotalla, joten ajovireen löytyminen parhaimmillaan yli 500 hevosvoimaa tuottavalla GR Yaris Rally1 -autolla ottanee aikansa.
– Jossain sen tauon on näyttävä. Sebastien Loeb tuli toki pitkän tauon jälkeen ja pystyi voittamaan Kataloniassa. Siinä oli kuitenkin muutamia erilaisia elementtejä. Hän pääsi ajamaan silloin paljon enemmän testiä, koska silloin testirajoitukset eivät olleet niin vahvoja kuin ne nyt ovat, Latvala selvitti.
– Toinen asia on se, että hän oli ajanut kaikenlaisilla vehkeillä kilpaa koko ajan. Itse olen ajanut 4-5 historic-rallia kaudessa. Auton suorituskyky ja vauhtitaso on kuitenkin ihan eri tasolla mitä näillä nykyautoilla.
Tallipomon kokemuksen puute on suurin tekijä, miksi liian suurista urotöistä on turha haaveilla.
– Jotta vauhtiin tottuu, pitää saada rutiinia ensin testipäivillä, jonka jälkeen uskaltaa viedä ajamista lähemmäksi rajaa. Rutiinin kautta tietää paremmin, missä rajat kulkevat ja mikä on se maksimivauhti. Silloin myös pystyy ottamaan riskejä, Latvala pohti.
– Kun ei ole rutiinia, niin riskit jäävät ottamatta ja ne viimeiset prosentit uupuvat.
4:37