Toyotan WRC-tiimin tallipäällikön Jari-Matti Latvalan yllätyspaluu Rally1-auton rattiin Suomen MM-rallissa herättää C Moren asiantuntijassa Jari Ketomaassa kysymyksen: mitä todisteltavaa maailman absoluuttisella huipulla ajaneella Latvalalla on?
Toyota tiedotti maanantaina, että Latvala ajaa elokuun alussa Keski-Suomen sorateillä osakilpailun täydellä Rally1-kalustolla.
Latvala on elätellyt ajatusta kisasta uusilla hybridiautoilla. Erikoista kuviossa on se, että hän tekee sen MM-sarjan kärkitiimin tallipäällikkönä vain muutamaa vuotta uransa päättymisen jälkeen.
– Se on mahtava juttu, mutta samalla on hyvin ristiriitaiset ajatukset siitä. Hän on kuitenkin yhden maailman isoimman autonvalmistajan johtohenkilöitä ja koko sen kilpaprojektin kantavia voimia, Jari Ketomaa hämmästelee.
Latvalan tuntien 18-kertainen kisavoittaja tuskin lähtee ainakaan himmailemaan vauhtiaan. Bensan tuoksu nenässä ja kisatekemisen seuraaminen lähietäisyydeltä saattavat juuri olla syy, miksi Latvala koki tarvetta hypätä itsekin lähtöviivalle.
– Siinä on tosi paljon positiivistakin, mutta myös valtavat paineet hartioilla. Miten pystyy tekemään rennon suorituksen niin, että nauttii siitä? En usko, että kukaan hirveästi odottaa häneltä, mutta kilpaurheilijat ovat aina itse itsensä pahimpia vihollisia.
– Kun ajat testeissä tuttua tietä, niin tiedät, mihin mennään, mutta kun lyödään melkein 200 km/h vauhtia etkä muista tietä ulkoa eikä ole perstuntumaa siitä, vauhti tuntuu ihan järjettömältä maailman vaikeimmassa rallissa, Ketomaa tietää.
– Se vaatii aivan äärimmäistä luonteenlujuutta, hän lisää.
LUE MYÖS: Paluun MM-ralliin tekevä Jari-Matti Latvala paljastaa, miten sai Toyotan ison pomon hyväksymään unelmakuvionsa: "Se tuntuu epätodelliselta"
Latvala asettaa itsensä kovan vertailukohdan eteen, kun tiimin huippukuskit Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta kilpailevat samalla kalustolla. Vauhdin pitäisi olla Ketomaan mukaan toissijainen asia, mutta hyvässä markkinointitempauksessa on myös riskinsä.
Tyytyykö Latvala siihen, että ottaa sekunnin kilometriä kohti takkiin kärkikuskeille?
– Jos vauhti ei ole hyvää, niin miten käsittelet sen itse? Hän on kuitenkin ajanut pätkäpohjia, voittanut ralleja ja ollut ihan absoluuttisella huipulla, niin miksi enää tarvitsee, kun ei sitä kukaan kyseenalaista, etteikö Jari-Matti olisi ollut maailmanmestariehdokas. Se on vain niin pienestä kiinni, että kenestä niitä lopulta tulee ja kenestä ei.