Sähköautojen latauslaitteita valmistavan Kempowerin osake on ollut Helsingin pörssin kuumimpia viimeiset kaksi vuotta, mutta osakekurssi on romahtanut 40 prosenttia huipputasosta. Taustalla on kovimpien markkinanäkymien hiipuminen.
Helsingin pörssin tähtiyhtiöihin kuuluva Kempowerin viime viikot ovat olleet kuoppaisia. Sähköautojen latauslaitteita valmistavan lahtelaisyhtiön osakkeen hinta ehti nousta alle kahdessa vuodessa noin kahdeksasta eurosta 50 euron paikkeille.
Lokakuun puolivälin jälkeen osakekurssi on heikentynyt 40 prosenttia, vaikka yhtiö kertoi liiketoimintansa kasvaneen edelleen ja olleen kasvuyhtiölle poikkeuksellisen kannattavaa.
Keskiviikkona taas kerrottiin, että latauslaiteyhtiöstä enemmistön omistava Kempin suku oli myynyt Kemppi Groupin osakkeita 100 miljoonan euron arvosta.
Mitä tämä tarkoittaa sähköautoalan suomalaistähden tulevaisuuden kannalta?
Sähköautohuuma osoittaa laantumisen merkkejä
Autojen valmistus ja myynti on maailmanlaajuisesti niin valtava markkina, että siitä osingolle pääsevä yhtiö on mielenkiintoinen sijoittajien silmissä.
Teslan tulo markkinoille on muuttanut alan tasapainoa nopeasti – esimerkiksi Euroopassa Tesla Model Y -sähköauto on ollut tämän vuoden myydyin automalli kaikki käyttövoimat huomioiden.
Näyttää vääjäämättömältä, että sähkö syrjäyttää polttomoottorit jopa odotettua nopeammin. Mutta juuri nyt kuuma markkina osoittaa hiipumisen merkkejä ainakin hetkellisesti.
Kempower kasvoi edelleen alkuvuonna: liikevaihto nousi tammi-syyskuussa noin 200 miljoonaan euroon, kun se vielä edellisvuoden vertailukaudella oli noin 65 miljoonaa euroa. Liikevoittokin oli kasvuyhtiölle mojovat 17,4 prosenttia. Sen sijaan uudet tilaukset kasvoivat vielä alkuvuoden aikana, mutta heinä-syyskuussa jäätiin edellisvuotta alemmalle tasolle.
Se oli pettymys kovat odotukset yhtiöön ladanneille sijoittajille, toteaa analyytikko Pauli Lohi osaketutkimusyhtiö Inderesistä
– Toki myös kilpailijoilla tilaukset ovat vähentyneet. Voi olla, että ensi vuodesta on tulossa ikään kuin välivuosi latauslaitteiden markkinoilla. Näyttää siltä, että kysynnän kasvu ei ole ollut niin suurta kuin odotettiin, hän sanoo.
Sähköautoalan suunnannäyttäjä Tesla on myös tullut latauslaitteiden markkinoille, sillä öljy-yhtiö BP kertoi lokakuussa tilanneensa autovalmistajalta latauslaitteita 100 miljoonan euron arvosta. Tähän mennessä Tesla on keskittynyt oman latausverkostonsa rakentamiseen.
Lohen mukaan Teslan tulosta yhdeksi laitemarkkinoiden peluriksi on puhuttu jo pitkään.
– On ihan luonnollista, että he saattavat myydä laitteita muille toimijoille. Kilpailija laajentaa toimintaansa, mutta en näe tätä kovin dramaattisena asiana. Kempowerin näkökulmasta tämä on yksi pieni tekijä muiden joukossa tulevaisuuden näkymien arvioinnissa, hän sanoo
Suomalaisten uusi suosikkiosake
Kempowerin poikkeuksellinen menestys on vetänyt perässään kotimaisia sijoittajia. Euroclear Finlandin mukaan yhtiöllä oli lokakuun lopussa 45 000 yksityissijoittajaa, mikä on enemmän kuin esimerkiksi Stockmannilla ja Marimekolla, kertoo Helsingin Sanomat.
Piensijoittajan näkökulmasta voi näyttää huolestuttavalta, että yhtiön suurin omistaja Kemppi Group myy merkittävän potin omia osakkeitaan. Tosin omistajaperheen osuus Kempowerin osakkeita on edelleen lähes 62 prosenttia, kun se aikaisemmin oli noin 68 prosenttia.
Kempit ovat siis jatkossakin latauslaiteyhtiön suurimpia omistajia. Lisäksi Kempower on parhaillaan rakentamassa toista tehdasta kotikaupunkiinsa Lahteen ja ajamassa ylös tehtaansa toimintaa Yhdysvalloissa.
Analyytikkojen mukaan latauslaitteiden kysyntä kasvaa jatkossakin. Iso kuva ei ole muuttunut, vaan liikenteen sähköistyminen on maailmanlaajuinen ilmiö, jossa latausinfrastruktuuri on keskeisessä osassa.
Kempower on ollut tähän mennessä omistajilleen hyvä sijoitus. Nyt tiedot tilauskannan heikkenemisestä ovat horjuttaneet markkinoiden uskoa, mutta osake on edelleen arvokkaampi kuin tämän vuoden alussa.