32-vuotias saksalaiskuljettaja Nico Hülkenberg korvaa tulevanakin viikonloppuna meksikolaiskuljettaja Sergio Perezin Englannin Silverstonessa ajettavassa osakilpailussa. Hülkenberg tuli Racing Point-talliin Perezin sijaiseksi jo viime viikonloppuna sen jälkeen, kun Perezillä todettiin koronavirustartunta.
Viime viikonlopun aika-ajossa Hülkenberg ylsi 13. lähtöruutuun, mutta ei päässyt starttaamaan lainkaan itse kisaan autossa ilmenneiden teknisten ongelmien vuoksi. Nyt Hülkenberg on saamassa uuden mahdollisuuden. Moottoriurheilua pitkään seuranneen asiantuntijan mukaan Nico Hülkenberg on Racing Pointille varmasti vahvin vaihtoehto.
Tarjolla olevista kuljettajista sarjan ulkopuolelta hän on ajanut viimeisimpänä ja osoittanut lahjakkuutensa.
– Saimme onnellisen sattuman kautta mahdollisuuden päästä tukemaan Hülkenbergin paluuta rattiin. Tämä on meille iso mahdollisuus, ja olemme todella innoissamme, että pääsemme suomalaisena kansainvälistyvänä yhtiönä mukaan formulasirkukseen, kertoo Saldo Financen toimitusjohtaja Jarkko Mäensivu.
Turkulainen yritys tulee näkymään Saldo-tarralla Hülkenbergin kypärässä. Kuskin otteista tietysti riippuu, kuinka paljon kansainvälistä kamera-aikaa vaaleanpunaiselle kiiturille on luvassa. Näyttöhaluja taatusti riittää, sillä täksi vuodeksi formula ympyröistä ulos pullahtanut Hülkenberg on paljastanut käyneensä Silverstonessa eri tallien kanssa keskusteluja mahdollisuudesta tallipaikkaan ensi kaudeksi.
– Racing Point on erinomaisen mielenkiintoinen talli kaikin puolin. Kun taustalla on Mercedeksen viime kauden tekniikkaa, podium-sijoitukset ovat mahdollisia kisasta toiseen, Jarkko Mäensivu huomauttaa.
177 kisaa pääsarjassa ajaneen Hülkenbergin henkilökuva on luettavissa täältä
Vuorossa juhlakilpailu
Silverstonessa on luvassa viikonloppuna juhlallisuuksia, sillä kaikkien aikojen ensimmäinen pääsarjakisa ajettiin samalla radalla 70 vuotta sitten, toukokuussa 1950. Tuolloin voittoon ajoi Alfa Romeon Giuseppe Farina. Vuonna 2020 Alfa Romeon Kimi Räikköselle ja Antonio Giovinazzille sijoitus kymmenen parhaan joukossa eli pistesijakin tuntuisi pieneltä voitolta, niin armottoman vaisua Alfan vauhti on kärkitalleihin verrattuna ollut.
Varsinaisesta voittajasuosikista ei ole epäselvyyttä: Mercedes on jatkanut viime vuosilta tuttua dominointiaan myös tänä kesänä voittaen kaikki neljä osakilpailua. Britti Lewis Hamilton on kotimaassaan tietysti suosikki number one, mutta Valtteri Bottas pääsee haastamaan hänet henkisesti hyvistä asemista painotuoreen jatkosopimuksensa ansiosta. Racing Pointin lisäksi varteenotettavimpiin haastajiin lukeutuvat Red Bullin Max Verstappen sekä McLaren kaksikko Lando Norris–Carlos Sainz.
Renkaita ja kantteja tuunattu
Viime viikonlopun kisa huipentui dramaattisesti, kun molemmista Mersuista puhkesi eturengas vain hieman ennen maalia. Huono tuuri vei Bottakselta kakkossijan ja kaikki MM-pisteet, mutta Hamilton raahasi itsensä vanne rataa raapien ykkösenä yli maaliviivan. Rengasfarssin jatko-osan välttämiseksi Silverstonen radalle on asetettu parinkymmenen metrin verran renkaille soveliaampaa kanttikiveystä, ja Pirelli antaa talleille käyttöön viime kisaa pehmeämmät rengasyhdistelmät.
Kauden ylivoimaisesti suurin pettymys on ollut Ferrari. Maranellossa meno on ollut sen verran sekavaa, että jopa Ferrarin puheenjohtaja John Elkann myönsi, että voittoja on luvassa vasta sääntömuutosten myötä – eli kaudella 2022. Charles Leclerc tosin otti Silverstonessa sunnuntaina kauden toisen palkintopallisijoituksensa, kiitos Bottaksen rengasrikon. Sebastian Vettelin ajatukset tuntuvat olevan jo ensi kauden uuden tallipaikan neuvotteluissa.
Silverstonen formulaviikonloppu starttaa ensimmäisillä vapailla harjoituksilla tänään perjantaina klo 13. Aika-ajojen vuoro on lauantaina klo 16 ja itse kisan sunnuntaina klo 16.10.
Silverstonen faktapalat
|