Lauri Haav pokasi esikoisjulkaisullaan Silmät kii kaksi Emma-ehdokkuutta.
Jyväskyläläinen rap-r&b-artisti Lauri Haav julkaisi esikoisalbuminsa Silmät kii vuoden 2020 keväällä ja sai osakseen Emma-ehdokkuuden vuoden tulokkaana sekä kategoriassa vuoden rap/r&b. Emma Gaala on määrä järjestää 14. toukokuuta Helsingin Hartwall Arenalla.
Haav kertoi MTV Uutisille Emma Gaalan etäpressissä olevansa otettu kunnianosoituksesta, jonka hän sai Emma-ehdokkuuksien muodossa. Artistista on heitelty uransa alkutaipaleella varsin isojakin vertauksia suuriin maailmannimiin, ja Haavia on kutsuttu muun muassa Suomen Drakeksi sekä The Weekndiksi.
– Olen ajatellut, että jos nuo ovat ne kaksi nimeä, mitkä olen useimmiten kuullut, niin ne eivät todellakaan huonoimmat kaksi nimeä. Molempia olen kuunnellut pitkään, niin väistämättä tulee sitten niitä vaikutteita, ja olen ihan ok sen kanssa.
Haav on saanut kiitosta ja tunnustusta musiikistaan, jonka myötä hän käsittelee avoimesti ja poikkeuksellisen herkällä tavalla aiheita, jotka uppoavat henkilökohtaisuudessaan erittäin syvälle. Haavin mukaan syvältä pulppuavat aiheet tulevat luonnostaan, mutta artisti myöntää kamppailevansa yhä rajan vetämisen kanssa oman itsensä sekä artistiminänsä välille.
– Kuinka paljon loppupeleissä sanomani asiat ja mitä jaan artistina eroavat siitä, mitä olen ihmisenä: jotenkin olen aina tullut siihen lopputulokseen, että tosi vähän, jos ollenkaan. Tottakai se, että annat itsestäsi tosi paljon ihmisille ja periaattteessa ikuisiksi ajoiksi, niin se on pelottavaa ja asia, johon ei totu, mutta ehkä sen kanssa oppii vähän paremmin elämään.
Toksinen maskuliinisuus on pysytellyt puheenaiheensa suomalaisessa yhteiskunnassa jo tovin. Haav itsekin pohtii tunnistavansa ilmiön siitä, ettei suomalaismiesoletettujen herkkyys ole vieläkään niin normaalia, kuin toivoisi.
– Kyllä varmaan itsekin olen vielä sitä sukupolvea, että jotenkin se on ollut ehkä läsnä tässä suomalaisessa kulttuurissa miesten osalta. En osaa tietenkään kenenkään muun puolesta puhua. Mutta varmaan koko ajan mennään parempaan päin ja hyvä niin, mutta kyllä se on varmaan läsnä vielä edelleen.
Haaville itselleen herkkyys tulee luonnostaan, sillä vaikeiden aiheiden käsittely on artistille aidoimmillaan olemista. Palautetta ja kiitoksia on myös tullut, vaikka suoraan ja herkällä tavalla aiheitaan käsittelevä artisti ei olekaan uusi ilmiö.
Omien kipukohtien avaaminen musiikissa on toisaalta terapeuttista, mutta toisaalta artisti sitoo itsensä aiheeseen myös ikuisiksi ajoiksi. Joka kerta, kun Haav esittää kappaleensa, hän käy uudestaan läpi kaikki omat tunteensa aiheen tiimoilta.
– Se on vähän semmoinen siunaus ja kirous tavallaan samaan aikaan. Mistä sen biisin tekeekin, niin jotenkin siihen tilanteeseen aina ajautuu esittäessä, ja sitten on vastuussa siitä mistä puhuu ja kantaa sitä viittaa.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen tästä.
Haav on kotoisin Jyväskylästä, joka on viime vuosien aikana ansioitunut kaupunkina monipuolisten suomiräppärien saralla. Haavin mukaan hänen kotikaupungissaan käydään artistien välillä tervehenkistä kilpailua, jolla ajetaan toisia eteenpäin. Haav on tehnyt myös yhteistyötäkin musiikin parissa kollegansa ja ystävänsä Gettomasan kanssa.
– Kyllä Jyväskylä on isosti läsnä mun jutussa ja siinä mitä olen. Jotenkin vielä ehkä koen itseni vähän poikkeuksellisena tyyppinä, että olenko mä nyt sitten räppäri vai poppari vai mitä. Mutta se kilpailu ja jonkinlainen nälkä ovat tulleet vahvasti sieltä Jyväskylästä.
– Tottakai aina ollaan broideja ja veljiä, mutta hyvä kilpailu vaan ruokkii ja vie eteenpäin. Se on myös samaan aikaan rakkautta. Ei tämän tarvitse olla suu irvessä -meininkiä, mutta hyvässä määrin molempia.