Suomen myydyin automalli siirtyy kohti digitalisaatiota ja pitää maltin ulkoisissa muutoksissa.
Tykkäsimme
- kustannustehokkuudesta
- ajettavuudesta
- tiloista
- äänieristyksestä
- jaettavasta WiFi-verkosta
Emme tykänneet
- kosketusnäytön käyttöjärjestelmästä
Hinta alkaen 21 885 €
Koeajoauto 34 895 € (2.0 TDI farmarimalli)
Skoda Octavia on ollut merkin myydyin malli siitä lähtien kun se lanseerattiin vuonna 1996. Tämän jälkeen sitä on valmistettu yli viisi miljoonaa kappaletta. Lisäksi Octavia pitää hallussaan Euroopan myydyimmän farmariauton titteliä. Suomessa Octavia on ollut myydyin automalli sen uusimman korimallin myötä ja yritysautojen suosituin se oli viime vuonna ensimmäistä kertaa.
Kaikkiaan Suomen teillä liikkuu yli 70 000 Octaviaa. Huomion arvoisia seikkoja ovat myös ne, että suurin kysyntä on DSG-automaattivaihteistolla (⅔-osaa myydyistä autoista), farmariversioilla (75% myydyistä) sekä kattavilla varustepaketeilla, jollaisia jopa 80% myydyistä autoista tällä hetkellä sisältää. Myydyin moottoriversio on 2,0 TDI. Yllättäen huippumallit L&K, Scout ja RS rohmuavat koko osuudesta jopa 30%. Hurjia lukuja yhdelle automallille ja siksi herääkin kysymys, mikä Octavian menestyksen salaisuus on?
Premium-merkeiltä opittu maltillinen faceliftaus näkyy myös Octaviassa. Se luo huolettomuutta omistajuuteen, kun uusi malli pysyy pitkän elinkaaren lähes muuttumattomana. Lisäksi valmistajan usko omaan tuotteeseensa välittyy vahvemmin, kun kerran markkinoille päästettyä mallia ei kiirehditä muuttamaan elinkaaren puolivälissä. Myös menestys tuo varovaisuuden muutoksiin. Tasan neljä vuotta sitten Euroopan markkinoille tullut Octavia saa siis vain pienen kasvojenkohotuksen tänä vuonna. Etu- ja takapuskurit ovat uusittu ja ilmettä on haettu uusilla valoilla.
Huomaamatonta kasvua on tapahtunut auton kokonaispituudessa, joka on kasvanut noin senttimetrin korimallista riippuen. Taka-akselin raideleveys on kasvanut malliversiosta riippuen 2-3 senttiä. Sisätilojen suurin muutos on uusi ja suurempi lasinen kosketusnäyttö, mikä kuitenkin perusvarustelusta puuttuu ja näytön virkaa toimittaa perinteisempi 6,5 tuumainen versio. Muutokset eivät siis ole huomattavia ja mallin nykyisten omistajien ei tarvitse pelätä autonsa näyttävän vanhanaikaiselta.
Vaikka sisätilojen uudistukset eivät ole suuria, nostaa uusi kosketusnäyttö Octavian digitalisaatioaikakauden hermolle. Näytön saa lasisena koossa 8” tai 9,2”. Näytön pinta toimii kuten tabletti tai älypuhelin ja pinta vaatii vai kevyen kosketuksen tai pyyhkäisyn toimiakseen sekä aktivoituu lähestyvästä sormesta. Käytännössä näyttö tarjoaa paljon käyttökelposta tietoa kuten alueen huoltoasemien polttoainehinnat, ruuhkatiedot, joidenkin pysäköintihallien vapaat paikat, uutiset ja sään. Hätätilanteissa auto osaa ottaa itsenäisesti yhteyden hätäpäivystyskeskukseen. Suuri näyttö antaa mahdollisuuden tilan jakamiseen, jolloin taustalla olevan kartan lisäksi samaan aikaan näkyville mahtuu helposti myös suurennos kaistoista ja esimerkiksi tulevista huoltoasemista. Selkeyttä toivoisi käyttöjärjestelmän valikoiden löytymiseen ja pikavalintoihin. Toiminnot tosin selkeytyvät varmasti pidemmällä käyttöjänteellä.
Ilahduttavasti autoon on saatavilla jaettava langaton lähiverkko (WiFi, Hotspot), missä matkustajat voivat surffata jopa kahdeksalla eri mobiililaitteella. Suurin 9,2 tuuman näytön mukana tulevat 64 GB flash-muisti ja lisävarusteena saatava 4G SIM-korttimoduuli pitää surffailun vauhdissa (150 Mbit/s). Lisäksi laitteiden lataamisesta huolehtivat perinteinen 230 voltin kotitalouspistorasia sekä USB-liitännät.
Uuden Octavian hinnat alkavat 21 885 eurosta (115 hv). Vertailun vuoksi uuden neliovisen VW Golfin saa alkaen vain 1500 euroa edullisemmin ja silloinkin kyseessä on pienempitehoinen versio (85 hv). 110 hevosvoimaisella moottorilla varustettu Golf kustantaa jo noin 2000 euroa enemmän kuin Octavia. Paitsi matkustamon tiloissa, myös tavaratilassa on huomattava ero näiden kahden välillä. Octavian tavaratila on perustilassa 590 litrainen ja takaistuimet taitettuina 1580 litrainen. Golfissa vastaavat luvut ovat 380 litraa ja 1270 litraa.
Octavia ei välttämättä herätä suuria tunteita, mutta se tarjoaa ehdottomasti vastinetta rahalle. Vaikka se kuuluu virallisesti c-segmenttiin, se hätistelee kovasti d-segmenttiä ominaisuuksillaan. Autoon mahtuu heittämällä neljä aikuista sekä mökkireissun tavarat. Matkustusmukavuuteen on panostettu äänieristyksellä ja materiaalit ovat kelpoja. Tilankäytössä on panostettu tavaratilan käyttökelpoiseen muotoiluun ja tuhlattu senttejä takapenkkiläisten jalkatiloihin.
Tukea ja turvaa tuovina uusina lisävarusteina saatavilla ovat mukautuva vakionopeudensäädin itsenäisellä hätäjarrutustoiminnolla, tutkaan perustuva jalankulkijan tunnistus, kuolleen kulman vahti, pysäköintiavustaja, kaistanvaihtovaroitin ja perävaunuavustin sekä peruutusjarruavustin. Järjestelmät toimivat sopivan huomaamattomasti eivätkä puuttuneet ajoon liikaa vaan vasta todellisen tarpeen vaatiessa.
Octavia sopii käytännölliselle autoilijalle, joka tarvitsee auton hankintaan järkisyitä eikä odota autolta statusarvon kohotuksia. Toisaalta se antaa hyvän syyn hankkia tehokkaan version ja luvan herkutella lisävarusteilla, kun kilpailijoihin nähden samaan rahaan saa enemmän. Hinnaston huippumallit L&K sekä RS jäävät alle 40 000 euron, joten täyteen varusteita ladattuinakaan hinta ei puhko silmiä. Lisäksi näyttävinkään varustelu ei leveile ulospäin ja aiheuta naapurustossa kateutta. Se ei tarjoa yllätyksiä, vaan palvelee tasaisesti ja vahvasti arjen kiireissä ja pitkillä automatkoilla. Kyytiin mahtuu lapsia, aikuisia ja tavaroita ja matkanteko on sujuvaa. Yhdistelmä käytännöllisyyttä, mukavuutta, laatua ja kustannustehokkuutta kuvastavat suomalaista arvomaailmaa ja pitävät Octavian vuodesta toiseen suosikkina.
Uutta Octaviaa pääsee testaamaan Suomessa maaliskuussa ja asiakastoimitukset alkavat tämän kevään aikana.
MIKÄ Skoda Octavia facelift vuosimallin 2018 autoihin.
KENELLE Suomalaiselle perheelle.
AJETTAVUUS Octavialla on helppo ajaa tasaisesti. Tuntuma on kohtalaisen pehmeä, mutta kuoppien aiheuttama aaltoilu vaimenee nopeasti. Ohjaus on tarkka ja tunnokas ja pitää auton helposti hallinnassa nopeissa mutkissa. Pienempienkin moottoreiden yhteydessä kaasu vastaa reippaasti. DSG toimii moitteettomasti, mutta manuaali lisää ajettavuutta ja hauskuutta. Lisäksi ajamiseen pääsee keskittymään hiljaisuudessa ilman tuulen suhinoita tai häiritsevää rengasmelua.
SUORITUSKYKY Suomen myydyin versio 2,0 TDI (150 hv) kiihtyy jopa yltäkylläisen reippaasti ja yhdistettynä suosituimpaan DSG-automaattivaihteistoon puhutaan 8,5 sekunnin suoritusarvoista 0-100 km/h nopeuden saavuttamiseksi. Pienemmät moottorit ovat myös testaamisen arvoisia.
TILAT Tilojen puolesta Octaviaa ei uskoisi c-segmentin autoksi. Takapenkillä jalkatilaa on jopa enemmän kuin monessa d-segmentin autossa. Tavaratila on käytännöllisen avara ja litroissa puhutaan sedan mallissa 590 litrasta ja takaistuimet taitettuina 1580 litrasta. Farmarimallissa tavaratilaa löytyy 610 litrasta 1740 litraan.
MALLISTO Skoda Octaviaan on saatavilla seitsemän moottorivaihtoehtoa: kolme TSI-bensiinimoottoria, kolme TDI-dieselmoottoria ja yksi CNG-bio/maakaasumoottori. Pienitehoisimpana perää pitää 110 hevosvoimainen bio/maakaasuversio ja ensimmäisessä bensiinimoottorissa tehoja on 115 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa RS-versiossa hevosia on 184. Vaihteistoina toimivat joko 5- tai 6-vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto.
Skoda Octavia facelift 2017
Moottori 1968 cm3, R4 turboahdettu dieselmoottori
Teho 110 kW (150 hv) / 3500-4000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1750-3000 r/min
Vaihteisto 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa neliveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 212 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4670 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2680 mm
Omamassa 1438 kg
Perävaunumassa jarruin 2000 kg
Tavaratila 590 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari