Suomen rajat suljettiin muulta kuin välttämättömältä liikenteeltä kahdessa vuorokaudessa viime viikon lopulla. Rajoilla oli kuitenkin alkanut kuhinaa jo hyvissä ajoin ennen valtioneuvoston virallisen päätöksen tekemistä.
Rajavartiolaitos on valmiusorganisaatio, joka ennakoi muuttuvia tilanteita jatkuvasti, komentaja Ismo Siikaluoma Rajavartiolaitoksen esikunnasta kertoo MTV Uutisten haastattelussa.
Lue myös: Lapin ”ketsuppipulloilmiö” purkautuu parhaillaan – ihmiset rynnivät pohjoiseen kuin viimeistä päivää, nyt uusi ilmiö kukoistaa nelostien varressa
– Kyllä me olemme siihen (rajojen sulkemiseen) valmistautuneet, suunnitelmat ovat olemassa. Toki oli mahdollista tehdä ennakointia, mutta itse valmistelutoimenpiteet käynnistettiin, kun varsinainen päätös tuli (17.3.). Kaksi vuorokautta tässä organisaatiossa on loppujen lopuksi aika pitkä aika. Me psytymme reagoimaan hyvinkin nopeasti muuttuviin tilanteisiin, Siikaluoma toteaa.
Rajavartiolaitoksella olisi ollut valmius palauttaa rajaliikenteen valvonta sisärajoilla nopeammin.
– Tarvittaessa, Siikaluoma toteaa.
Hän ei halua kommentoida sitä, olisiko rajaliikennettä pitänyt rajoittaa jo aiemmin.
– En lähde kommentoimaan aikataulullisia asioita. Me teemme, kun käsketään, ja se tehdään mahdollisimman hyvin.
Lue myös: Näin koronavirus on levinnyt Suomessa: Katso tästä tartunnat ja ajantasainen tieto
Hamstrausvimma iski rajan molemmin puolin
Sen jälkeen, kun Suomen hallitus oli päättänyt rajojen sulkemisesta, rajaseudulla koettiin liikennepiikki, Siikaluoma kertoo.
– Ostosmatkailu ja hamstraustyyppistä asiaa oli. Mutta se hiljeni hyvin nopeasti, kun ilman välttämätöntä asiaa rajanylitys ei ollut enää mahdollista.
Lue myös: MTV seuraa viruksen etenemistä – katso täältä uusimmat tiedot koronatilanteesta
Hamstraajat kahmivat mukaansa esimerkiksi Ruotsista nuuskaa, ja Venäjältä bensaa. Vastaavat tuotteet tekevä Siikaluoman mukaan kauppansa myös normaalioloissa.
– Varmaan ihmiset ovat hankkineet myös jonkin verran elintarvikkeita. En osaa yksityiskohtiin tässä mennä. Henkilöstöä itärajalta muualle Käytännössä Rajavartiolaitoksen suunnitelmana oli rajoittaa liikennettä minimiin itärajalla, jonka jälkeen itärajalta saatavaa henkilöstöä siirrettiin valvomaan Ruotsin ja Norjan rajoja länsirajalla.
– Liikennemäärät henkilöliikenteessä itärajalla vähenivät hyvin dramaattisesti, jonka jälkeen pystyttiin keskittämään henkilöstöä länsirajalle sisärajavalvontaan, sekä tietysti satamiin ja lentokentille, joissa oli liikennettä, Siikaluoma kertoo viime viikon operaatiosta.
Siikaluoma ei paljasta tarkkoja lukumääriä siitä, kuinka moni rajavartija on komennettu muualta Suomesta länsirajalle. “Puhutaan 100–200 henkilön välillä”, komentaja muotoilee itärajalta siirretyn henkilöstön määrää.
Tarvittaessa rajalla olevaa henkilöstön määrää voidaan kasvattaa nopeasti erilaisin keinoin.
– Työaikajärjestelyillä, kutsumalla vastikään eläköityneitä rajavartijoita palvelukseen evp-reservistä, rajavartijakoulutuksessa olevat henkilöt ja Rajavartiolaitoksen palveluksessa olevat varusmiehet ovat käytettävissä.
Myös reserviläisten kutsuminen sekä virka-apu ovat vaihtoehtoja. Tähänastisen päätöksen mukaan rajat ovat suljettuna 13.4. asti. Siikaluoman mukaan Rajavartiolaitos odottaa uusia ohjeita ja toimii sen mukaisesti.
Hän esittää toiveen, että ihmiset ymmärtäisivät poikkeusolojen vakavuuden.
– Nyt pitäisi yhteinen hyvä asettaa yksilön hyvän edelle. Tässä puhutaan täysin poikkeuksellisista toimista koko maailmassa. Pysykää nyt kotona. Minä joudun tulemaan työpaikalle, Siikaluoma vetoaa.