Synkimpänä päivänä kuoli 23 ihmistä Konginkankaan bussiturmassa ja kaksi muualla maaliskuussa 2004.
Seitsemän ihmistä on menettänyt henkensä onnettomuuksissa Suomen maanteillä noin vuorokauden kuluessa torstai-iltapäivästä perjantai-iltapäivään. STT kysyi Liikenneturvalta, miten harvinaisia ovat näin monen kuolonuhrin päivät maamme tieliikenteessä.
– Maanteillä on ollut 2000-luvulla useita monen kuolonuhrin päiviä. Suomen tieliikenteen koko historian synkin päivä oli 19. maaliskuuta 2004, jolloin kuoli 23 ihmistä Konginkankaan bussiturmassa ja kaksi muissa tieturmissa, kertoo Liikenneturvan tilastopalvelun suunnittelija Petri Jääskeläinen.
Viimeksi monta kuolonuhria liikenteessä vaatinut vuorokausi koettiin 14. joulukuuta 2014, jolloin maanteillä menetti henkensä kahdeksan ihmistä.
– Liikenteen kuolintilastoissa ero nyt tapahtuneeseen on se, että tilasto kertoo saman kalenterivuorokauden aikana kuolleet. Nyt uhreja tuli kahden kalenteripäivän ajalle jakautuneen noin 24 tunnin jakson aikana, Jääskeläinen vertaa.
Ajassa taaksepäin mentäessä 2000-luvun seuraava synkkä turmapäivä oli 21. tammikuuta 2005, jolloin maanteillä tuli yhdeksän kuolonuhria. Helmikuun 11. päivänä 2003 uhreja oli yksi vähemmän eli kahdeksan.
Lisäksi vuonna 2001 oli Suomessa kaksi hyvin pahaa onnettomuuspäivää: 12. heinäkuuta kirjattiin yhteensä kymmenen kuolonuhria, kun taas 5. lokakuuta menetti henkensä tieliikenteessä kahdeksan ihmistä.
Liikenneturvan Jääskeläinen lisää vielä, että kuluva vuosi on ollut erityisen traaginen liikenteessä lapsille, joiksi näissä tilastoissa luetaan alle 15-vuotiaat.
– Vuonna 2024 on kuollut maanteillä jo tähän mennessä yhdeksän lasta. Viime vuonna kuoli Suomen tieliikenteessä yksi lapsi.