Ruotsin yksityisyydensuojavirasto aloittaa kodinturvayritys Verisuresta tutkinnan, jossa se selvittää, ovatko työntekijät jakaneet luvattomasti keskenään asiakkaiden valvontakameroiden kuvamateriaalia. Suomessa Verisure vakuuttaa noudattavansa tarkkoja tietosuojakäytäntöjä.
Verisure on kodinturvayritys, joka myy kotitalouksille muun muassa erilaisia hälytysjärjestelmiä ja valvontakameroita.
Ruotsalaislehti Aftonbladet kertoi aiemmin, että Verisuren työntekijät olisivat jakaneet kotiin asennettujen turvakameroiden kuvamateriaalia alastomista ja vähäpukeisista ihmisistä, etenkin naisista.
Lehden tiedot perustuivat entisten ja nykyisten työntekijöiden ilmiantamiin tietoihin.
Lue lisää: Ruotsalaislehti: Turvayhtiö Verisuren työntekijät jakoivat alastonkuvia asiakkaistaan – "Oli hälytyskeskuksen työntekijöiden yleistä hupia"
MTV Uutiset kysyi Verisure Suomelta, voisiko vastaavanlainen henkilökohtaisen kuvamateriaalin leviäminen olla mahdollista Suomessa. Verisure Suomen talous- ja strategiajohtaja Joona Vepsäläinen vastasi kysymyksiin sähköpostitse.
Verisure on myös käynnistänyt oman sisäisen tutkinnan Aftonbladetin tekemien paljastusten jälkeen. Olisiko vastaavanlainen kuvamateriaalin leviäminen mahdollista Suomessa?
– Olemme luonnollisesti seuranneet yritystämme koskevaa kirjoittelua Ruotsin lehdistössä. Emme tunnista yhtiötämme tai työntekijöitämme artikkeleissa kuvatusta toiminnasta.
Työtämme ohjaavat selkeä sääntely ja tiukat eettiset vaatimukset. Ulkopuoliset tarkastajat arvioivat hälytyskeskuksemme toimintaa. Meillä on käytössämme lisäksi anonyymi raportointijärjestelmä.
Seuraako tästä jotain toimenpiteitä myös Suomessa, eli tutkitaanko mahdollisia väärinkäyttötapauksia Suomessa?
– Seuraamme tiiviisti Ruotsin tutkinnan etenemistä ja arvioimme prosessejamme. Mikäli puutteita havaitaan, puutumme asiaan välittömästi.
Mitä haluat sanoa suomalaisille Verisuren asiakkaille, jotka jännittävät sitä, että omat valvontakamerakuvat leviävät nyt väärissä käsissä?
– Kaikki hälytyskeskuspäivystäjämme ovat saaneet lain edellyttämän vartijakoulutuksen ja kattavan perehdytyksen. Lisäksi poliisi on todistanut jokaisen heistä luotettavaksi henkilöksi.
Päivystäjien työtä ja työympäristöä valvotaan tarkasti. Emme suvaitse minkäänlaista asiakkaiden yksityisyydensuojaa rikkovaa toimintaa, emmekä tällaista ole toiminnassamme myöskään havainneet. Mikäli väärinkäytöksiä ilmenisi, toimisimme välittömästi.
Millaisissa tilanteissa Verisure Suomi voi saada asiakaskohteista kuvamateriaalia?
– Verisuren hälytyskeskus voi vastaanottaa kameran kuvia ainoastaan aktiivisen hälytyksen aikana tilanteissa, joissa jokin Verisuren järjestelmän laite on ensin aiheuttanut hälytyksen.
Hälytyskeskuksen pääsy kameran kuviin on teknisesti mahdotonta kaikissa muissa tilanteissa. Jokaisesta kuvien avaamisesta jää lokimerkintä.
Aftonbladet on tehnyt useita paljastuksia Verisuren toiminnasta. Lehti on kertonut siitä, miten hälytyskeskuksen työntekijät Ruotsissa saavat bonuksia, jos he eivät lähetä vartijaa hälytyksen lauettua. Tavoitteena on vähentää hälytysten aiheuttamia kuluja. Miltä tämä kuulostaa?
– Käytössämme on useita toimintoja hälytyksen syyn selvittämiseksi. Sen lisäksi, että lähetämme vartijan tarkistamaan hälytyksen syyn, käytämme myös hälytysjärjestelmän tarjoamia resursseja, kuten kuvia ja ääntä tai välitämme hälytyksen suoraan hätäkeskukselle. Työntekijöiden henkilökohtainen bonus ei ole sidoksissa vartijoiden tarkistuksiin.