Suomessa alettu hyödyntää vanhoja autonrenkaita uudella tavalla – tätä kaikkea kumista saadaan

2:06img
Katso video: Näin käytetyt autonrenkaat saadaan hyödynnettyä.
Julkaistu 28.04.2023 07:20
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Suomessa on alettu hyödyntää vanhoja autonrenkaita uudella tavalla. Lopelle on valmistunut käsittelylaitos, jossa renkaista jalostetaan uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle. Laitos voi hyödyntää vuodessa vajaan kolmasosan kerätyistä renkaista. 

Vanhat autonrenkaat kierrätetään Suomessa tehokkaasti, ja lähes 100 prosenttia niistä saadaan hyötykäyttöön. Uusin hyödynnysmenetelmä on otettu käyttöön Lopella, jonne on valmistunut kiertotalouslaitos. Sinne päätyvät lähes kaikki Etelä-Suomen käytöstä poistetut renkaat.

– Tultiin siihen tulokseen, että nyt on hyvä hetki lähteä kehittämään sen raaka-aineen hyödyntämistä. Tämä laitos on sellainen, joka pystyy irrottamaan teräksen, kuidun ja kumin toisistaan, selittää Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen.

Suomen Rengaskierrätys on voittoa tavoittelematon yhtiö, jonka tehtävä on vastata renkaiden keräämisestä, kierrätyksestä ja hyötykäytöstä.

Rengaskierrätys, käsittelylaitos, Loppi (1)

Lopen kiertotalouslaitoksessa käytöstä poistetut autonrenkaat silputaan ja jatkokäsitellään. Lopputuotteena saadaan uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle.

Kumi, metallit ja kuitu erotellaan laitoksessa

Lopella vanhoista renkaista valmistuu uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle.

Ensin renkaat esileikataan parin kämmenen kokoisiksi paloiksi. Laitoksessa ne silputaan aina vain pienemmiksi, niin pieniksi, että kumi, metallit ja kuitu voidaan erotella toisistaan. Lopputuotteena saadaan joko kumihippusia eli granulaattia tai kumipulveria. Niitä voidaan käyttää raaka-aineina uusien kumi- tai muovituotteiden valmistuksessa.

– Siitä voidaan tehdä erilaisia kenttärakenteita, pehmennysrakenteita, törmäyssuojia, kuormalavoja, vaikka kengänpohjia, luettelee Tuominen.

Rengaskierrätys, kumigranulaatti, kierrätys

Laitoskäsittelyn jälkeen vanhat autonrenkaat ovat muuttuneet kumigranulaatiksi eli kumimuruksi, jota voidaan käyttää uusien muovi- ja kumituotteiden raaka-aineena. 

20 000 tonnia renkaita uusioraaka-aineeksi

Laitoksessa voidaan käsitellä noin 20 000 tonnia renkaita vuodessa, vajaa kolmasosa kerätyistä renkaista. Jos kysyntä kasvaa, toimintaa voidaan vielä laajentaa.

– Meillä on mahdollista ottaa vielä yksi vuoro käyttöön ja saada 10 000 tonnia käsittelykapasiteettia lisää. Sitten ollaan maksimikapasiteetissa, huomauttaa Tuominen.

Ne käytetyt renkaat, joita ei jatkojalosteta Lopella, hyödynnetään esimerkiksi maanrakennuksessa ja räjähdysmattoina. 

Suomen Rengaskierrätys, tj. Risto Tuominen

Toimitusjohtaja Risto Tuominen esittelee esileikattuja renkaita, jotka matkaavat seuraavaksi uuteen kiertotalouslaitokseen.

Lähes 8 miljoonaa rengasta kierrätykseen vuodessa

Uusiomateriaali on herättänyt kiinnostusta.

– Meillä on ensimmäiset kaupat tehty ja kumi- ja muoviteollisuus ovat todella kiinnostuneita tästä, että kyllä uskon, että hyvin menee kaupaksi. Tämä on paljon halvempaa kuin muovi ja halvempaa kuin neitseellinen kumi. Puhutaan alle euron kilohinnoista, laskee Tuominen.

Uusien kumi- ja muovituotteiden valmistuksessa noin puolet raaka-aineesta voidaan korvata kierrätysmateriaalilla.

Keskimääräinen autonrenkaan käyttöikä on Suomessa kuusi vuotta. Uusia renkaita ostettaessa maksetaan alle kahden euron kierrätysmaksu per rengas. Käytöstä poistetut renkaat voi palauttaa maksutta mihin tahansa rengasliikkeeseen.

Suomessa poistuu käytössä noin 65 000 tonnia renkaita vuodessa. Se tarkoittaa noin kahdeksan miljoonaa henkilöauton rengasta.

Tuoreimmat aiheesta

Kierrätys