Maailman suurimmat risteilyvarustamot ovat syvissä vaikeuksissa koronapandemian pysäytettyä risteilyliikenteen käytännössä kokonaan. Kaksi suurinta varustamoa on ryhtynyt pienentämään risteilylaivastoaan siirtämällä vanhimpia loistoristeilijöitä romutettavaksi. Suomessa 1990-luvulla rakennetut Carnival Fantasy ja Carnival Inspiration on jo siirretty Turkkiin purkutelakalle.
Helsingin telakalla rakennettu Carnival Fantasy oli ensimmäinen kaikkiaan kahdeksan aluksen Fantasy-luokasta ja aikanaan mestariluokan työnäyte suomalaisesta risteilyalusten rakentamisesta.
Aluksen kastoi Fantasyksi tasavallan presidentin puoliso Tellervo Koivisto elokuussa 1989. Vesille alus laskettiin maaliskuussa 1990. Se oli 270 metriä pitkä ja siihen mahtui 2700 matkustajaa. Nyt sen kohtalona on olla ensimmäinen Carnival Cruises -varustamon aluksista, joka romutetaan koronapandemian takia.
Carnival Fantasy siirrettiin heinäkuussa turkkilaiselle purkutelakalle. Fantasya seurasi Turkkiin myös toinen Suomessa rakennettu loistoristeilijä, Carnival Inspiration. Molemmat suomalaisalukset ovat Carnivalin laivaston vanhimpia aluksia.
Risteilymatkailu on pysähdyksissä
Voimakkaasti suosiotaan kasvattanut risteilymatkustaminen on ollut pysähdyksissä käytännössä kokonaan jo puoli vuotta. Risteilybisneksen suuruudesta kertovat viime vuoden huikeat luvut, maailman noin 400 loistoristeilijää kuljetti yhteensä yli 30 miljoonaa matkustajaa maailman kaikilla merillä.
Kiivaina kasvun vuosina toinen toistaan suurempia aluksia on tullut erityisesti alan kahden jätin Carnival Cruisersin ja Royal Caribbeanin sekä niiden tytäryhtiöiden käyttöön. Loistoristeilijöihin erikoistuneet telakat löytyvät Italiasta, Ranskasta, Saksasta ja Suomesta.
Turun telakalla tilauskirjat ovat täynnä toistaiseksi vuoteen 2025. Varustamot yrittävät kuitenkin mahdollisuuksien mukaan viivyttää uusien alusten valmistumista, koska risteilybisnes on täysin pysähdyksissä ja muutamaa varovaista kokeilua lukuun ottamatta sen ei uskota käynnistyvän ennen kuin koronapandemia on saatu hallintaan.
Risteilijöiden laiva- ja maamiehistöistä noin 300 000 on irtisanottu tai lomautettu. Yhden satamissa tai redeillä seisovan risteilijän valvontaan ja huoltoon tarvitaan silti noin sadan henkilön miehistö. Carnival-varustamon mukaan kuukausikustannus satamamaksuineen nousee 2,5 miljoonaan euroon yhtä laivaa kohden.
Euroopasta ei löydy tarpeeksi isoja purkutelakoita
Maailman suurimmat risteilyvarustamot ovat ilmoittaneet romuttavansa muitakin vanhimpia loistoristeilijöitään. Ongelmaksi on muodostunut lähinnä se, että Euroopassa ei ole riittävästi isoja purkutelakoita.
Izmirin lähellä sijaitseva turkkilainen Ege Celik Sanayin purkutelakka on yksi harvoista Euroopassa ja Välimerellä sijaitsevista telakoista, joka pystyy purkamaan 300 metriä pitkiä aluksia.
Carnival Fantasy puretaan seuraavien kuukausien aikana pitkälti käsityönä. Heti sen perään vuorossa on Carnivalin Inspiration-alus. Aluksista maksetaan romuraudan hinta, muutama miljoona euroa.
Myös Royal Caribbean -varustamo on kertonut, että muutamia sen tytäryhtiöiden loistoristeilijöitä vanhimmasta päästä aiotaan romuttaa. Pullmantur Cruisersin alukset Monarch, Sovereign ja Horizon odottavat jo Turkissa romutusvuoroaan.
Varustamot välttävät ikävää julkisuutta
Suurin osa maailman romutettavista kauppalaivoista päätyy purkutelakoille Intiaan, Pakistaniin ja Bangladeshiin. Suuret risteilyvarustamot eivät kuitenkaan luota intialaistelakoiden noudattavan riittävän hyvin ympäristö- ja työsuojelumääräyksiä.
Viiden miljoonan vuotuisen risteilyasiakkaan Carnival ei halua myöskään julkisuutta, jossa sen laivoja romutettaisiin epäilyttävissä olosuhteissa, vaikka Intiassa laivaromuista maksetaan enemmän kuin Turkissa.
EU:n tiukkojen ympäristömääräysten takia EU:n alueella ei ole toistaiseksi riittävän suurta romutustelakkaa isojen risteilyalusten purkamiseen.
Telakoita pidetään pystyssä valtioiden tuella
Kahden suurimman risteily-yhtiön Carnivalin ja Royal Caribbeanin selviytymistaistelu heijastuu suoraan Suomen meriteollisuuteen. Tilauksia viivytetään nyt mahdollisimman pitkälle, silti alan riskinä on nyt varustamoiden mahdollinen kaatuminen.
Valtioilla on merkittävä rooli risteilyalusten valmistamisen rahoitusjärjestelyissä. Italiassa, Saksassa ja Ranskassa telakoita pidetään pystyssä valtioiden tuella. Suomessa Finnveran telakkatakausten määrä on 14 miljardia euroa – eikä varustamoiden tarvitse kriisin aikana edes lyhentää velkojaan.
Telakoiden pysyminen hengissä on nyt pitkälti valtioiden kontolla.