Autotuojat ja -teollisuus ry:n mielestä käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti. Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa, mikä on on enemmän kuin kertaakaan aiemmin.
Suomeen tuotiin viime vuonna yli 20 000 käytettyä autoa pelkästään Ruotsista. Entisestä tuontiykkösestä Saksasta tuotiin Suomeen reilut 11 000 autoa.
Viime vuonna Suomeen tuodut käytetyt autot olivat keski-iältään yli kahdeksan vuotta vanhoja, ja lähes 60 prosenttia niistä oli dieselkäyttöisiä. Eniten tuotiin katumaastureita ja niin sanottuja edustusautoja eli isoja henkilöautoja.
Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Autotuojat ja -teollisuus ry on laskenut, että Suomi menetti viime vuoden tuontiautojen myötä arvonlisäveroja noin 100 miljoonan euron edestä.
Uusien autojen myynnistä ja maahantuonnista elantonsa saavien keskuudessa tämä herättää huolta.
– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, toteaa Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa. Sen sijaan autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin vain alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.
– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, Kallio sanoo.
Suuripäästöinen auto on taloudellisesti järkevämpää tuoda ulkomailta
Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden. Myös käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon.
Tämä kertoo Kallion mukaan siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa.
– Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia, Kallio pohtii.
Lue myös: Kansanedustaja vaatii autoveron poistoa – ei halua Suomesta ongelma-autojen kaatopaikkaa
Sisämarkkinasäännösten vuoksi muualla EU:ssa aiemmin rekisteröity auto on voitava rekisteröidä toisessakin EU-maassa. Verotuksellakaan niitä ei voida syrjiä. Suomi ei siis voi asettaa käytetyille autoille tuontikieltoa tai määrätä niille tuonnin yhteydessä maksettavaa päästöveroa.
Käytettynä maahantuotu auto on verotettava aina sillä veroprosentilla, joka auton ensirekisteröintihetkellä on Suomessa ollut voimassa. Kaikkein merkittävin tekijä on kuitenkin Verohallinnon soveltama niin sanottu epävarmuusvähennys. Pahimmillaan auton arvosta vähennetään 15 prosenttia. Tämän lisäksi käytettynä maahantuodun auton verotusarvoa kaunistellaan vielä niin kutsutuilla tavanomaisilla alennuksilla.
Onko ratkaisu autoverossa?
Autotuojat ja -teollisuus ry:n mielestä ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa, sillä uusi auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli.
Kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta. Mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.
– Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita, Kallio kysyy.
Kallion mukaan ainoa keino maamme autokannan vanhenemisen pysäyttämiseksi on se, että kotimaasta hankittu auto on ulkomailta haettua käytettyä houkuttelevampi hinnaltaan.
– Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole, Kallio summaa.
Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry