Suomi on suurin pistenousija tämän vuoden maabränditutkimuksessa, joka listaa maita niiden nostattamien mielikuvien perusteella.
Ulkoministeriö kertoo, että erityisesti käsitykset Suomesta ympäristönsuojelijana ja koulutuksen tarjoajana ovat vahvistuneet.
Suomi kapuaa pisteillään listauksen 17. sijalle ja parantaa sijoitustaan viime vuodesta yhdellä sijalla. Anholt-Ipsos-maabränditutkimuksessa listataan 50 maailman maata muun muassa ihmisten ystävällisyyden, maan hallinnon, kulttuurin ja vientituotteiden laadun tuomien mielikuvien perusteella.
Mielikuvamatkailun kärkimaana jatkaa toista vuotta Saksa. Kärkikolmikosta löytyvät myös Ranska ja Kanada. Ruotsi on listauksen yhdeksännellä sijalla ja samalla parhaiten pärjännyt Pohjoismaa.
Tutkimukseen haastatellaan yli 20 000 ihmistä 20 maassa ympäri maailman.
Parannettavaa kulttuurin brändityössä
Ulkoministeriön mukaan Suomen hallintoa pidetään pätevänä ja oikeudenmukaisena. Lisäksi Suomi mielletään maaksi, joka pyrkii vastuullisesti vähentämään maailman köyhyyttä. Ympäristönsuojelussa ja koulutuksen tarjoajana Suomi nousee edellisvuoden mittauksesta neljä sijaa kummassakin kategoriassa.
Parannettavaa Suomen mielikuvatyöllä sen sijaan on etenkin kulttuurin ja urbaanien matkakohteiden saralla.
Positiivisimmat näkemykset Suomesta on tutkimuksen maista Saksassa ja Ruotsissa. Myös japanilaiset ja venäläiset arvostavat Suomea keskimääräistä enemmän. Egypti sen sijaan arvioi Suomen selkeästi heikommin kuin muut maat.