Kymmenettä kertaa järjestetty yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma SuomiAreena on kerännyt ennätysyleisön.
MTV:n ja Porin kaupungin järjestämään tapahtumaan on osallistunut jo perjantain alkuiltapäivään mennessä 55 000 ihmistä, kun viime vuonna yleisömäärä oli yhteensä noin 30 000.
SuomiAreenan pääteemoina on ollut tänä vuonna opetus ja kulttuuri, mutta puhetta on riittänyt niin sotesta, turvallisuuspolitiikasta, EU:sta kuin urheilustakin. Tapahtuman pääyhteistyökumppaneita ovat olleet opetus- ja kulttuuriministeriö ja DNA.
Porissa on järjestetty viikon aikana noin 160 tilaisuutta, lisäksi tapahtumia on ollut Tampereella, Kankaanpäässä, Siikaisissa, Raumalla, Huittisissa ja Ulvilasa.
Tilaisuuksissa on ollut mukana noin 800 keskustelijaa, joukossa muun muassa presidentit Tarja Halonen ja Martti Ahtisaari, ministerit Olli Rehn, Sanni Grahn-Laasonen, Anne Berner ja Jussi Niinistö, puoluejohtajat Antti Rinne, Carl Haglund ja Päivi Räsänen sekä viihteen moniosaajat Pirkka-Pekka Petelius, Valtteri Torikka ja Marco Bjurström.
- Suomessa on selvästi tilausta tällaiselle keskustelufestivaalille. Suomalaiset ovat kiinnostuneempia ajankohtaisista ja yhteiskunnallista aiheista kuin koskaan ja haluavat myös keskustella niistä, MTV Uutisten toimituspäällikkö Jussi Eronen sanoo.
- Painavan asian lisäksi myös kevyemmät tapahtumat houkuttavat. Tänä vuonna suosituimpien tilaisuuksien joukkoon nousivat muun muassa BumtsiBum, entisten ja nykyisten puoluejohtajien keskustelut, Savonlinnan oopperan terveiset, Lasten olympialaiset ja Mitä hallitusohjelmasta jäi käteen? -keskustelu, Eronen kertoo.
Tänä vuonna SuomiAreenan seuraaminen onnistui entistä helpommin myös mökiltä tai kotisohvalta, sillä keskusteluja välitettiin verkon, radion ja MTV3-kanavan kautta aikaisempia vuosia enemmän.
Verkossa MTV.fi ja SuomiAreena.fi välittivät Porista lähes 200 tuntia suoraa nettilähetystä sekä keskustelutaltiointeja. Lisäksi tapahtumia saattoi ensimmäistä kertaa seurata tapahtuman omalta televisiokanavalta SuomiAreenaTV:stä.
SuomiAreenan keskustelut kävivät vilkkaana tapahtumapaikkojen ohella myös sosiaalisessa mediassa.
- Porin kaupunki on näyttäytynyt viikon aikana erittäin aktiivisena some-kaupunkina, MTV Digitalin tuottaja Martti Lindholm sanoo.
- Mobiililaitteilla on julkaistu yli 88 prosenttia kaikista #SuomiAreena-tunnuksen sisältävistä twiiteistä. Yhteensä twiittejä on viikon varrella julkaistu yli 22 000, kun vuonna 2014 twiittejä julkaistiin yli 19 000, Lindholm kertoo.
Keskiviikko oli SuomiAreenan aktiivisin päivä Twitterissä. Suosituimpia #SuomiAreena-twiittejä olivat yhteiskuntasopimukseen, energiapolitiikkaan ja BumtsiBum-showhun liittyvät aiheet.
SuomiAreena jatkuu Porissa ja lähiseuduilla ainakin vuoteen 2020 asti, sillä Porin kaupunki ja MTV Oy ovat sopineet SuomiAreenan järjestämisestä yhteistyönä vuosina 2018-2020.
Ensi vuonna tapahtuman teemana ovat suomalainen työ ja kansalaisjärjestötoiminta.