Suosikkifarkku tulee viimein myyntiin myös ladattavana hybridinä, mutta sen kutistunut takakontti on iso pettymys

Kia tuo markkinoille ladattavat hybridimallit sekä Ceed-farmarista että XCeedistä. Ensimmäiset autot saapuvat Eurooppaan ensi vuoden alussa.

Korealainen Kia kertoo, että vuoden ensimmäisellä puoliskolla joka seitsemäs sen Euroopassa myymä auto oli sähköauto tai hybridi. Sähköisen voimalinjan kasvavan suosion myötä valmistaja tuokin nyt markkinoille ladattavat hybridit sekä Ceedin farkkuversiosta että aavistuksen maastokelpoisemmasta XCeedistä.

Jopa 60 kilometriä sähköllä

Uusissa XCeed- ja Ceed Sportswagon -hybrideissä on 8,9 kWh:n litiumpolymeeriakku, 44,5 kilowatin sähkömoottori sekä 1,6-litrainen suorasuihkutusmoottori.

Voimalinjan kokonaisteho on runsaat 100 kilowattia eli noin 140 hevosvoimaa ja vääntö 265 newtonmetriä. Moottoriin on yhdistetty kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka Kian mukaan toimii ilman hybridiautoissa tyypillisesti käytettävän portaattoman CVT-automaattivaihteiston tehohävikkiä.

Jarrutuksen avulla auton liikevoimaa voidaan käyttää akkujen lataamiseen, mikä parantaa polttoainetaloutta ja kasvattaa toimintamatkaa. Molempien mallien toimintamatka sähköllä on enimmillään 60 kilometriä, mikä riittänee monilla päivän tarpeisiin.

Hiilidioksidipäästöjä ei ole ilmoitettu vielä kummankaan mallin osalta.

Uudet hybridit erottaa bensiini- ja dieselversioista niiden umpinaisesta keulasäleiköstä, joka myös parantaa aerodynamiikkaa. Myös 16-tuumaiset vakiovanteet ovat erilaiset kuin muissa Ceed-versioissa. Sportswagoniin on saatavana 17-tuumaiset vanteet, XCeediin 18-tuumaiset. Farmarihybridissä on samat urheilullisemmat puskurit kuin mallin GT-versiossakin.

Hybridi rokottaa tavaratilaa

Ceed-mallisto on suunniteltu alusta asti hybridivoimalinja mielessä. Kian mukaan useissa hybrideissä akusto vie kallisarvoista tavaratilaa, mutta uudessa Ceedissä pitäisi olla toisin, sillä akusto on sijoitettu polttoainesäiliön viereen takapenkin alle.

Farmarin tavaratila on perusasennossa 437 litraa, 40:20:40-suhteessa kääntyvät takaistuimet taitettuina 1 506 litraa. Ero on kuitenkin merkittävä pelkällä bensamoottorilla varustettuun Ceed-farkkuun, jonka tavaratilan koko on penkit normaaliasennossa 625 litraa. Hybridiversiossa onkin siis tyydyttävä lähes 200 litraa pienempään tavaratilaan, mikä on sääli siinäkin mielessä että hybridittömän Ceed-farkun tavaratila on luokkansa suurimpia.

XCeed-hybridin tavaratila on penkit ylhäällä 291 litraa ja penkit alhaalla 1 243 litraa.

Kummallakin mallilla on mahdollista vetää jarrullista perävaunua, mutta tarkempia tietoja vetokyvystä ei ole toistaiseksi kerrottu.

Lähde: Kia

Lue myös:

    Uusimmat