Supercellin kannattavuus ja liikevaihto laskivat – mobiilipelit kuitenkin kasvattivat käyttäjämääriään

Peliyhtiö Supercellin perustaja ja toimitusjohtaja Ilkka Paananen ei uskalla ennustaa, milloin kasvun rajat tulevat vastaan voimakkaasti laajentuvalla pelialalla.

Supercellin mobiilipelit kasvattivat viime vuonna kuukausittaisia pelaajamääriään. Yhtiön vuonna 2018 julkaisema peli Brawl Stars nousi miljardipelien luokkaan Hay Dayn, Clash of Clansin, Boom Beachin ja Clash Royalen joukkoon.

Yhtiön kannattavuus ja liikevaihto kuitenkin supistuivat viime vuonna. Kannattavuudesta kertova käyttökate kutistui 21 prosenttia 407 miljoonaan euroon. Liikevaihto putosi seitsemän prosenttia 1,3 miljardiin euroon.

Supercell oli tuloksen heikentymisestä huolimatta erittäin kannattava yhtiö, sillä käyttökate oli 31 prosenttia liikevaihdosta.

Paananen kertoo, että tuloksen laskua selittää ennen kaikkea kirjanpitoon liittyvät käytännöt myynnin ja kulujen jaksotusten osalta sekä kasvaneet markkinointikustannukset.

Lue myös:

    Uusimmat