Peliyhtiö Supercellin nousujohde jatkuu. Yhtiön tuloskuntoa mittaava käyttökate kasvoi viime vuonna 850 miljoonaan euroon, kun tulos edellisvuonna oli 520 miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi viime vuonna 2,1 miljardiin euroon edellisvuoden noin 1,5 miljardista.
Iso saavutus yhtiölle oli sadan miljoonan päiväkäyttäjän rajan ylittyminen. Sen saavuttamisessa auttoi muun muassa hittipeli Clash of Clansin julkaiseminen Kiinassa, jossa peli nousi ladatuimmaksi mobiilipeliksi. Supercell ei julkista tietoa siitä, kuinka moni pelaaja maksaa pelaamisesta.
Nyt paljon odotuksia kohdistuu Supercellin hartaasti kehittämään Clash Royaleen, joka julkaistiin muutama päivä sitten. Peli on noussut yhtiön mukaan ladatuimmaksi iPhone-peliksi 94 maassa ja tuottavimmaksi iPhone-peliksi 52 maassa.
Supercellin toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan perusasiat, joiden perustalle yhtiö perustettiin kuutisen vuotta sitten, ovat yhä ennallaan. Yhtiössä ei nopeasta kasvusta huolimatta ole kuin 176 työntekijää.
– Ollaan haluttu pitää byrokratia ja johto minimissään ja luoda sellainen firma, jossa saadaan parhaat tekijät töihin. Luodaan sellainen ympäristö, jossa ihmiset pystyvät keskittymään vain oleelliseen.
Pelien kehittämisen ohella Supercell panostaa merkittävästi markkinointiin. Yhtiön viime vuotta rytmittivät useat isot markkinointikampanjat, varsinkin Kiinassa.
– Aasia on kaikkein isoin markkina oikeastaan aika ylivoimaisesti.Itse uskon, että Kiinasta tulee maailman isoin pelimarkkina ja on vain ajan kysymys koska, Paananen sanoo.
0:56